0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du vet att du postat i solenergi, solfångare avdelningen?!
Hej var är vedkamin avdelningen ?
Hej hmm funderar ju på en kamin till kåken,va inne på en ren vedkamin men börjar ändra mig lite har jag en vatten mantlad kamin kan jag ju även elda för varmvatten + att det går ju köra den med 12v omformare då strömmen far på det sättet kan jag ju värma både huset å kappa lite på varmvatten kostnaden på vinternfrågan är kan jag använda retur ledningen på systemet för å ladda tanken Dvs jag kopplar systemets Retur in i kaminen å skickar ut det upp värmda vattnet in i tanken på returledningen....hoppas ni fattar =)
Hej.. Jo det va på returledningen på radiatorslingan jag lurade på att skicka in det varma vattnet från kaminen.. det kommer ju att bli lite knäppt i tanken iomed att den laddas från botten (returen går in där) men å andra sidan så stiger ju värmen uppåt i tanken...ved kaminen kommer ju sällan å alldrig att användas till sammans med solvärmen så jag tror inte att dom kommer att störa ut varandra annars så fick väl solfångar datorn spatt iomed den jobbar med temp diff för att styra solfångaren,börjar man då dra in 75 grader i botten på tanken skulle det förmodligen bli härva för den lilla styr datorndet som ochså oroar mig lite är vad motor shunten kommer att göra..då returen säkert e lika varm som stigen...men det blir ett senare problemjag har bestämt mig för vilken kamin det blir så det blir inte svår, den finns både med å utan vatten värme den verkar faktiskt prisvärd om jag får säga det lite synd bara att mitt vedkamins projekt e ca 6-8 månader bort i tid men den som väntar på nått gott.....