0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns de som menar att det tar flera minuter innan pumpen börjar producera värme och att frekventa starter därför ger lägre COP men det tror jag inte på.
Citat från: Roland skrivet 27 december 2008, 14:19:46Det finns de som menar att det tar flera minuter innan pumpen börjar producera värme och att frekventa starter därför ger lägre COP men det tror jag inte på. Så du menar att tryckuppbyggnadsförlusterna är så små att de saknar betydelse och att det bara tar några sekunder att starta förloppet ? ...
...Varmvattentillverkning tillhör väl inte favoritsysselsättningen för en bergvärmepump, och räknar man in legionellakörningarna så lär ju inte COP imponera. Jag tvivlar på att man kan räkna på COP=3. 2-2,5 är nog rimligare ? Idag laddade mina solfångare ner drygt 7 kW, vilket motsvarar halva varmvattenbehovet (COP=2,0)....
Så du menar att tryckuppbyggnadsförlusterna är så små att de saknar betydelse och att det bara tar några sekunder att starta förloppet ? Där har vi inte samma åsikt. I mina LLVP med väldigt små förångare tar det rätt lång tid innan de ger värme vid start. Jag ser inte logiken att en bergvärmepump skulle vara snabbare... Med ditt resonemang skulle överdimensionering av bergvärme vara korrekt, eller hårddrar jag ämnet för hårt då ?
Om du går in på Evi heats hemsida så ser du en kalkyl (www.eviheat.se). Jag kan inte avgöra om den stämmer men den verkar ok i mina ögon. Är det inte just sådana här lösningar som vi behöver se mer av, liksom comfortzone t.ex?Det verkar finnas en avoghet mot Eviheat hos vissa här på forumet. Kan det möjligtvis bero på att detta är en farlig konkurrent till traditionella värmepumpar?
Citat från: Class3 skrivet 27 december 2008, 15:07:33Om du går in på Evi heats hemsida så ser du en kalkyl (www.eviheat.se). Jag kan inte avgöra om den stämmer men den verkar ok i mina ögon. Är det inte just sådana här lösningar som vi behöver se mer av, liksom comfortzone t.ex?Det verkar finnas en avoghet mot Eviheat hos vissa här på forumet. Kan det möjligtvis bero på att detta är en farlig konkurrent till traditionella värmepumpar?Jag har tittat på Eviheats hemsida nu och tidigare utan att förstå hur man kan göra de påståenden som finns där. I fallet bergvärme kan man beräkna att de har räknat med årsCOP = 2,86. Det är lågt, min något underdimensionerade anläggning ligger med tillsatsel och cirkulationspumpar över 3, troligen 3,1-3,2 under de 6 år den har varit i gång. Eviheats angivna elförbrukning ligger ca 10 % för högt för bergvärmeanläggningen. Man påstår att det med Eviheats system är möjligt att spara upp till 40 % jämfört med en bergvärmeanläggning. Tittar jag på drifttiderna hur drifttiderna för min pump fördelar sig över månaderna är det fullständigt obegripligt hur det skall vara möjligt. Även om jag räknar med 30 % för att korrigera för Eviheats alltför låga COP för bergvärme får jag inte kalkylen att gå ihop. Eviheat rekommenderar att installera 1-1,5 m2 solfångare till varje kW värmepumpeffekt. I Eviheats exempel med 30 MWh/år värmebehov och 8 kW värmepump blir det 12 m2 solfångare. Värmepumpen skulle utan solfångare kräva högt räknat 9 MWh/år el (Eviheat räknar med 10,5 MWh). 12 m2 solfångare kan vid 100 % verkningsgrad, söderläge och optimal vinkel ge 12 MWh/år. För att producera den värmen med värmepump krävs mindre än 4 MWh el. Vi har nu en besparing på ungefär 40 % men den förutsätter att varenda kWh solvärme nyttiggörs, dvs minskar värmepumpens driftid. Med tanke på att en största delen av solfångarvärmen produceras under sommarmånaderna när värmebehovet enbart är varmvatten är det orimligt. Överskottsvärmen måste dumpas i borrhålet vilket enligt vad Eviheat själva skriver är en ren förlust. Nyttan av den värmen är av samma storleksordning som elförbrukningen till cirkulationspumpen. Som jag ser det kan solfångarna minska värmepumpens elförbrukning med högst 20 % och då har jag varit generös. Så min fråga är fortfarande: Hur ser en realistisk kalkyl i detalj ut som visar att Eviheats system håller vad det lovar och är en lönsam investering jämfört med det rena bergvärmealternativet? Jag vill påpeka att jag inte får några som helst mutor från tillverkarna av konventionella värmepumpar. Min avoghet beror bara på att jag är en grinig jävel i största allmänhet som vill att presenterad information skall vara korrekt.
Här är mitt kommande system:Två ritningar bifogad: sol-system och värme-varmvatten-system.SOLStyrning: RESOL BS Plus, http://resol.de/PDF/48000500_DeltaSol_BS_Plus.monen.pdfSol värmer två tanker: 63 liter brinetank och en 250 liter acktank.Dom prioriteras enten brine 1 och acktank 2 eller omvänd (ändras enkelt i styrningen).Kann prioritet 1 inte laddas, då laddas prioritet 2.Parallel-ladning är också möjlig.Pumperne varvtals-reguleras för bästa delta.VÄRMEVärme alltid genom acktank.Är acktanken värmere (värmt av solen) än börvärde för vp stannar kompressor medan cirkpump fortsättar.VARMVATTENNär acktank är 6 grader värmere än vvb, startes en extra cirkpump och vvb laddas.När returen från vvb är värmere än 55 grader kylas med golvvärme-retur.Se ävan detta dokument:http://www.altomsolvarme.dk/downloads/Danske_solvarmeanlaeg_til_rumopvarmning.pdf, som beskrivar, att det lönnar sig att använda solvärme som rumuppvärmning och mot öppna radiator-termostater (exakt vad vi vp-fanatikere har!), så solvärmen kan producera liten "över-värme" och då lagra solvärme i huset.
Har du kopplat x15 rätt på varmvattensidan?
Om solen ger bra med värme på sommaren så kommer du att få varmt inomhus. Då måste ha en extra extern styrning med 3-vägsventil.
Hej TonyCiteraHar du kopplat x15 rätt på varmvattensidan?Ja, det tror jag, vad ser det som fel? CiteraOm solen ger bra med värme på sommaren så kommer du att få varmt inomhus. Då måste ha en extra extern styrning med 3-vägsventil.Ja, och jag tittade mycket på de ritningar du har gjort för mig!!! Skulle gärna undvika extra styrning p.g.a. prisen.. Tänkte att försöka om inte varvatten-beredaren kunna ta värme nog till inte att få väldigt höga temperaturer på sommaren. Och jag användar jo golvet som kyla. Tänkte på kanske att sätta in en shuntventil till att mixa fram från vp med fram från acktank. (Hoppas du forstår.. . Anners kanske jag sättar en shunt-ventil, som du ritade och då kan jag lätt montera en extra styrning, vid outhärdig värme! Jag ökar till 10 m2 solvärme med ett Batec-panel imorgon! I Danmark kostar el i dag 2,87 sek, vilket gör att sol är ett bra alternativ (men jag gör det mest av miljö-beaktande).
Jag håller med dig Roland, som alltid påstår jag att - om man redan har en värmepump är det mer eller mindre omöjligt att räkna hem en solfångare, de som trots allt köper somfångare för att komplettera en värmepump bör göra det antingen för att de är rabiata motståndare mot elsäljarmaffian, eller för att de vill satsa eget kapital för att skona miljön från mesta möjliga utsläpp. (Vet inte hur mycket utsläpp tillverkningen av solfångare genererar, men ändå...)Eller för att de har råd och tycker det är kul.
Citat från: Rickard skrivet 28 december 2008, 13:29:37Jag håller med dig Roland, som alltid påstår jag att - om man redan har en värmepump är det mer eller mindre omöjligt att räkna hem en solfångare, de som trots allt köper somfångare för att komplettera en värmepump bör göra det antingen för att de är rabiata motståndare mot elsäljarmaffian, eller för att de vill satsa eget kapital för att skona miljön från mesta möjliga utsläpp. (Vet inte hur mycket utsläpp tillverkningen av solfångare genererar, men ändå...)Eller för att de har råd och tycker det är kul.Jo, man kan väl säga att det är svårt att räkna hem. Men jag tycker att man ta en analogi med en stor och påkostad värmepump med något högre COP kontra en mindre och billigare värmepump med sämre COP. -Vilken väljer man ?Sedan är det väl så att om man redan har investerat i en värmelösning så kan det vara svårt att räkna hem vad man än gör. Tilläggsisolering är ju heller ingen höjdare om man har bergvärme, fönsterbyte är helt vansinnigt. Om man har en rejäl och väl fungerande solvärmeanläggning så kan det ju vara svårt att försvara en bergvärmeinstallation. osv osv MVH/Gano
Ok, men till en markslinga kanske det är mer lämpat? ..................Om man har ett borrhål som är för grunt och kostnaderna att borra upp det blir för stora, kan det då vara någon mening med solfångare?
Se ävan detta dokument:http://www.altomsolvarme.dk/downloads/Danske_solvarmeanlaeg_til_rumopvarmning.pdf, som beskrivar, att det lönnar sig att använda solvärme som rumuppvärmning och mot öppna radiator-termostater (exakt vad vi vp-fanatikere har!), så solvärmen kan producera liten "över-värme" och då lagra solvärme i huset.