8)Hej !
Jag ser att min 290 A/W går in med elpatronen fastän det endast är 3 minus grader. Enligt beskrivning för pannan och pumpen -skall pumpen räcka upp till 10 minusgrader. Är det jag som har förstått fel i beskrivningen. Har även mätt elförbrukningen och tycker den drar rätt mycket el även fast minusgraderna har varit få och när elpatronen går in vid endast 3 grader minus verkar vara fel enligt mina noteringar.
Kan någon reda ut detta ?
Hej Elving !
Optimans kompressorn tillåts gå ner till -10 ºC.
Optima 700 max effekt på ca 7,5 KW är vid en ute temp på +7 ºC.
Men effekten minskar ju kallar det blir, vid tex -9 ºC är där ingen effekt att prata om.
Man blir lite lurad när man bara tittar på Regon, och ser att, fan, är tillskottet redan i gång !
Tillskottet på 290 A/W är steglöst, så när du går ut å tittar vid då tex -3 ºC, så är kanske tillskottet endast inne med 3-4-500 W. Beroende på ditt hus effekt behov, så vid -4 ºC till -5 ºC sysslar Optiman endast med hus värmen, allt varm vatten sköts då av 290 A/W, som så klart också efter behov hjälper till med hus värmen, och då under -10 ºC, så sköter 290 A/W rubbet.
Du kan när som helst gå in i Regon, Access-nivå 1 – Avancerad meny – Tillskott – Inkopplad eleffekt, och läsa av effekt förbrukningen på tillskottet i realtid.
Hoppas att du får rätt på det hela//-- Ramsmark --