Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme  (läst 2597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« skrivet: 19 december 2006, 14:56:10 »
Hej!
Jag har funderingar på att installera en luft/vatten värmepump som dockas till en befintlig olje/elpanna som bara kommer att köras med el framöver. För att få en enkel installation funderar jag på att välja flytande kondensering mot radiatorsystemet (varmvatten värms enbart av elpannan). Enligt Nibe så skall man då endast behöva en inomhustermostat som styr deras 2010/2020. Befintlig reglerutrustning shuntar sedan in tillskottsvärme från pannan vid behov. Vad jag är orolig för är att temperaturen i radiatorkretsen kommer variera ganska kraftigt när värmepumpen kör on on/off drift och därmed kommer shuntregleringen att vilja shunta ut vatten då och då när framledningstempen sjunker under börvärdet enligt reglerkurvan (utomhusgivare).

Min fråga är om det går att blockera shuntventilen och använda signalen från värmepumpen när tillskott behövs (balanstemperatur) så att shunten endast tillåts öppna om balanstemperaturen underskrids? Vid dockning av 2010 till nibes elpanna föreslår dom att sätta ett relä på shuntmotorn i pannan. Tänkte köra samma koppling, men det kommer innebära att när temperaturen är över balanstemperatur kommer spänning att ligga på stängningsingången på shuntmotorn. Tål shuntenmotorn detta? Har den någon form av ändlägsbrytare eller kommer den kämpa sig till döds mot ändläget? Jag vore tacksam om det är någon som har erfarenhet av hur shuntmotorer fungerar. Att enbart ha ett relä som bryter anslutningen till shunten kommer ju bara att få den att fastna i det läget den befinner sig i.

Mvh
Björn

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 23:17:21 »
Misstänker att du har ett ställdon av öka/minska princip. I detta bör det sitta ändlägesbrytare annars skulle det gå troligen ha gått sönder redan. Styrningen du har i dag kan nog knappast räkna ut gångtiden på ställdonet och stänga av signalen till det, utan det bör sitta en ändlägesbrytare som bryter spänningen. Skulle underlätta lite om du berättar vilket ställdon du har..

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 09:55:44 »
Tack för ditt svar!
Ställdonet är ett Danfoss, men kan inte se riktigt vilken modell det är. Matningen är dock 24V då det är del i ECL100 som är ett villareglersystem. Man kanske kan mäta spänningen till det om man justerar ner börvärdet så den stänger helt?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« Svar #3 skrivet: 22 december 2006, 15:59:03 »
Med stor sannolikhet är ditt ställdon från ESBE. Det levereras som standard till Danfoss ECL100 (med Danfoss etikett). Om ingen bytt ställdon så är det ett serie 90 don med inbyggda ändlägesbrytare. Gångtiden är 120s vid 90gr vridning. Art.Nr. 12050700

Du kan kolla i den här PDF filen för att få fram mer info om motorn.
http://infoweb.esbe.se/files/51940/Datablad_90_SE_99500290_A.pdf

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« Svar #4 skrivet: 23 december 2006, 22:00:54 »
Hej
Om du skall använda bef reglering för shunten så går det till på följande sätt:
Beroende på fabrikat på din regulator så antingen bryter du upp eller kortsluter framledningsgivaren med ett relä som du styr via din vp.
Då går shuntmotorn hem och shunten är stängd.
En viktig sak att kontrollera är att din shunt är tät dvs inte läcker ut varmt vatten överhuvudtaget när den är stängd. har du en ESBE shunt brukar det inte vara problem.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blockering av shuntventil för tillsatsvärme
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2007, 19:34:02 »
Hej igen!
Vill bara tacka för råden jag fått. Jag har en del saker att forska vidare i, men nu är i alla fall en fråga utredd. Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!