0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
hmm tycker det verkar som ett raappel/skrot,hur svårt är det å få gängor på tempgivaren?gissa var det börjar att läka vatten om man ska få en vattenskada..dom kunde åt minstonde tillverkat nån form av gummi klämring med 1/2 gäng ,så man tror att det ska hålla tätt i mitt fall e det ändå 400lit vatten som trycker på den nedre tempgivaren
Det fungerar bra med att klämma mot röret, även om inte givaren är utformad så(skålad). Det är ju ingen precisionsmätning det är frågan om. Bara lite enkel tempdiff, som sen ska justeras in på styrenheten. Det har fungerat bra i över 10 år.., fast inte finns det nåt vatten som trycker på nån givare i min tank/panna, då hade det läkt som fan, där givaren är instucken i tanken Pasta ligger med i varje förp med rör, som räcker å blir över till massor av extra vakumrör. Glöm inte att dra upp "kopparröret" ett par dm när Du smörjer in det med pastan. Låt korken följa med en bit, men håll emot med fingrarna, så inte allt följer med upp. När Du sen skjuter upp röret i värmeväxlaren så håll i röret å skjut upp det tills det tar stopp. Skjut sen efter glastuben, så att den hamnar nån cm in i värmeväxlaren. Men bara såpass att det stämmer i nedre delen, som det ska skruvas fast med. Det är lätt hänt att skjuta upp glastuben för långt, så ta det lite varligt i början...mvh humlan.
Är du säker på att du vet va du pratar om humlan??
Uppe i solfångarna så ska givaren in i hålet på sista utgående sida (hetaste vattnet) Fäst givar-kabeln så att givaren inte kan glida ur hålet....
hej .. jag vill bara säga att Sfinx har tagit fram en monterings anvisning på svenska,har man den så är det lungt att montera solfångaren .den va riktigt bra han mailade den till mig i går=)
Citat från: humlan57 skrivet 19 december 2006, 19:55:14Uppe i solfångarna så ska givaren in i hålet på sista utgående sida (hetaste vattnet) Fäst givar-kabeln så att givaren inte kan glida ur hålet....Ska den in mellan isoleringen eller kollektorn eller hurdå?mvh