0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Lunds energi som är mitt nätbolag tarFast avgift 16 A 1365 kr (inkl moms)Överföringsavgift 16,4 öre per kWh (inkl moms).Om jag använder 10.000 kWh/år blir det 30 öre per kWh!! Huva.Om 85 öre från elleverantör så blir det totalt 1,15 öre per kWh.Jordvärme är vi ej så intresserade av då det är en uppväxt fin trädgård.
Kalkylen visar med all tydlighet att priset på en L/V VP inte skall vara 90.000. Prova med halva investeringsbeloppet, det är också rimligt, och använd andra priser för fjärrvärme. Ex min och maxpriser från här: http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2004-2005.pdfSedan kan du räkna på hur en årlig prishöjning på energin om 2-3% slår på kalkylen. Ex år 10 med 2% årlig prisökning kostar fjärrvärmen ca 20.000 i rörlig medan värmepumpen kostar ca 8500 i rörlig kost. Om nu inte fjärrvärmebolaget passar på att höja än mer. Vem vet?Personligen är jag övertygad om att en L/V VP är perfekt i södra delen av landet. Och varför inte köra bägge? En billigare L/V VP om säg 30-40.000 som tar de bästa förhållandena med COP på >3 och sedan fjärrvärme med liten förbrukning som backup/topp. Du kan dessutom om det finns pengar kvar få bidrag för konvertering från olja till fjärrvärme. Men det kan vara försent.
Kan aldrig tänka mig att nån skulle ta 90000 sek för att docka på en L/V-pump på ditt befintliga värmesystem, verkar som rena rånet... Fast Du kanske inte kan använda dig, av den typen av L/V-pump...mvh humlan.
Hmmm.... Var hittar du en luft/vatten VP + panna för 30-40 kkr inkl. installation?