0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMPEftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.HUVUDREGLER1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag.5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare. Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelser
Citat från: svenske kocken skrivet 09 januari 2007, 17:37:31ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMPEftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.HUVUDREGLER1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag.5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare. Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelserPunkt 3 stämmer inte riktigt. Den bör anslutas fast av behörig. Isåfall skall du som ickebehörig inte få hänga upp en IKEA lampa i taket.
Undrar hur många felaktigt inkopplade stickproppar det finns runt om i landet... Kommer säkert snart larm om dödsfall p.g.a. detta...
Köpte en begagnad tvättmaskin i slutet av åttiotalet med stickpropp....Den funkade bara när stickproppen satt i åt "rätt håll" i vägguttaget, så fick man sig en jäkel åxå när man skulle öppna trumman. Det var fel kopplat i stickproppen mellan fas, nolla och skyddsjord.Är som Rickard övertygad om att det finns många felaktigt kopplade stickproppar i landet.
Jag skulle tro att minst 80% av alla luftvärmepumpar är installerade med fast montage, men eventuellt kan det vara en rätt hög andel av de som installerats "på egen hand" som sitter på stickpropp.En riktig installatör gör nog inte det om inte kunden uttalat vill snåla in på installationskostnaden.
Mmm, det är nog inte så många som redan vid installationen planerar att sätta en stickproppselmätare från Clas Olsson för att logga, så de flesta föredrar nog fast installation.Jag har väl inte direkt kollat av marknaden, men de allra flesta installationer jag granskat, inkl de som gjort på egen hand har i all fall varit fast inkopplade.Kanske andra har en annan uppfattning?Har startat en omröstning för att utreda detta här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21395.msg207876#msg207876