0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det slog mig just:Hur mycket tappar man på 1 dygn i värmeläckage, typ om man laddar 95+ fullt i sin ack och sen stänger av, någon av er acktank-ägare någon uppgift på detta ?.
Kommer du ihåg hur många grader det blev på ett dygn (2,5kwh = ?)Har inte skaffat ack än, men har jag fel om jag tror att exp-kärlet kan kopplas in på den nedre (kalla punkten) i ack-tanken?
Citat från: messer skrivet 14 december 2006, 12:14:48HejLiten fundering, det måste väl ha medtrycket att göra, man har säg 1 kg/cm2 då om ytan är 1 dm2 blir den totala kraften 100 kg, alltså ju större tank desto mindre tryck tål den om hållfastheten är den samma.Jag kommer ihåg teknikmagasinet tror jag det var dom hade artikel om en form av domkraft, det var en plastsäck som man lade under bilen och anslöt en slang till avgasröret, det lyfte bilen lätt som en plätt.En ack-tank blir väl väldigt stor ?MVHMesserNjääää där kommer du lite fel .... hållfastheten är per ytenhet liksom trycket ( blir som en dragspänning i materialet), så där har det inte någon betydelse på hur stor tanken är .... volymmässigt Det blir en viss skilnad beroende på hur man använder tryck , som i fallet med säcken under bilenför skulle man räkna som du tänkte så skulle en tank på 1500 liter ge ett totalt tryck på 8000 ton vid 1 kg/cmi tanken verkar kraften åt alla håll och allt trycks utåt vilket gör att en rund tank är att föredramen därimot om man skulle ha en typ säck ihopplattad (under en bil) med ytan lika stor som en tank på 1,5 m3 så skulle det ge en lyftkraft på halva 4000 ton vid 1 kg/cm2 ( halva ytan uppåt å halva nedåt) iallafall till en början innan avståndet blir större och ytan uppåt och nedåt minskar....
HejLiten fundering, det måste väl ha medtrycket att göra, man har säg 1 kg/cm2 då om ytan är 1 dm2 blir den totala kraften 100 kg, alltså ju större tank desto mindre tryck tål den om hållfastheten är den samma.Jag kommer ihåg teknikmagasinet tror jag det var dom hade artikel om en form av domkraft, det var en plastsäck som man lade under bilen och anslöt en slang till avgasröret, det lyfte bilen lätt som en plätt.En ack-tank blir väl väldigt stor ?MVHMesser
HejNej det har du rätt i men det jag försökte beskriva var att ju större volym ett kärl har desto större blir krafterna på kärlets väggar vid samma tryck.MVHMesser
HejJag kan inte tvinga dig att hålla med men jag tycker mitt exempel ganska klart beskriver hur det fungerar, men om du läser min beskrivning igen och försöker förstå vad jag försöker beskriva så kanske du förstår.Om det är något i min beskrivning som är oklart så fråga gärna vad jag menade så ska jag försöka hjälpa dig.God jul tomte::Messer
Citat från: messer skrivet 24 december 2006, 19:37:32HejJag kan inte tvinga dig att hålla med men jag tycker mitt exempel ganska klart beskriver hur det fungerar, men om du läser min beskrivning igen och försöker förstå vad jag försöker beskriva så kanske du förstår.Om det är något i min beskrivning som är oklart så fråga gärna vad jag menade så ska jag försöka hjälpa dig.God jul tomte::MesserOk . har nu lusläst sjuttihundra gånger ditt exempel ... Inser att jag gjorde en smärre missuppfattning inser nu att det var dragspänninden i sidorna vinkelrätt mot kraften i de stora sidornas ytor du menadeRäknade på ditt ex å kom fram till att den lilla kuben skulle få en dragkraft i materialet på 2,5 kg/cm å de hundra 25 kg/cm .... Hmmmmm intressant ,,, ska fundera vidare på detta
Skall man slänga ut oljetanken, eller skall man spara den, enda nyttan som jag ser det är som Acktank. Den som jag har är professionellt svetsad med tre millimeters plåt och 4 millimeter i botten och den trycktestad med 1 atm. Om det blir elbrist i framtiden är det lätt att tänka sig att nattaxa kanske får ett pris på halva dagtaxan. Då kunde man köra VP mot Acktank på natten och utnyttja värmen på dagen. Om man håller 40-55 grader så blir det inte så mycket tryck. Kanske någon har funderat i de här banorna.