Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedel över hörnsoffa??  (läst 1404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulf-H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Innedel över hörnsoffa??
« skrivet: 11 december 2006, 21:58:12 »
Jag har kommit i bryderi med placeringen av innedelen. Vårt hus är ett 1½ planshus. Vi har som syns på ritningen stora rum i nedre planet och eldar mycket i vår braskamin. Nu till placeringen av innedelen. Över ytterdörren är det för lågt, så där tror jag inte att den får plats. Själv tänkte jag då på väggen vid trappan upp, men då jag talade med "en som kan" så tyckte han att jag skulle ha den på kortväggen, dvs över vår hörnsoffa. Vilken av placeringarna tycker ni som kanske har egen erfarenhet.

« Senast ändrad: 11 december 2006, 22:12:53 av Ulf-H »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Innedel över hörnsoffa??
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 07:29:40 »
Hej Ulf-H,

-Jag skulle aldrig drömma om att placera en innerdel över en hörnsoffa! Förutom det ljud som är från en innerdel, så är det en kraftig luftström (varierande beroende på fläktinställning) som det är omöjligt att sitta i. Det skulle vara som att ha huvudet i en super-hårtork, och glöm det där med mysljus på bordet...- det är frågan om en utbredande luftström som slungas ut 7-8 meter. Så alt.1 utesluter jag.

Alt.2 är inte helt fel. Därifrån tror jag att du förutom en bra spridning på nedre våningen, även får upp bra med värme till den övre. Är lite osäker på hur värmen skulle spridas till den del av allrummet där hörnsoffan står. Det kan säkert någon annan på Forumet som har en liknande placering berätta om hur det fungerar. Härifrån skulle ni också få hjälp av innerdelen att sprida den värme som braskaminen ger.

Alt.1 är nog det jag själv skulle välja, även om innerdelen blir 50 mm lägre i dörröppningen. Motiveringen är att de husägare jag känner, som till stor del med riktigt god verkningsgrad värmer även en övervåning, får dra på ett relativt högt fläktläge för att pressa ut/upp den varma luften när det blir riktigt kallt. När det blir så, vill jag inte ha innerdelen i samma rum som jag vistas i.

Det här är också en fråga för ett familjeråd, -alla i familjen ska leva med värmepumpen, och det är viktigt att ingen störs för mycket. Bäst är om man kan komma hem till någon som har lvp, och få lyssna på hur de olika inställningarna upplevs, .-det är ju väldigt individuellt hur man uppfattar ljud nämligen...

Här är det igen läge att höra med andra på Forumet, vad man har för erfarenheter av liknande placering. Jag vet inte säkert hur värmespridningen till samma soffhörna skulle fungera, med tanke på att man har trappen till övervåningen i "änden" av luftströmmen. Någon som har likadant vet säkert om man "kommer förbi" den rumshörnan under trappen. Jag tror att det fungerar bra, men det är alltid bättre att kolla med andra som redan vet!

Du behöver minst ca 5-6 cm fritt mellan innerdel och tak, och det finns några fabrikat som har innerdelar med 25 cm höjd.

Lycka till med det val du gör!

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Innedel över hörnsoffa??
« Svar #2 skrivet: 12 december 2006, 16:25:42 »
Heisann , en kamerat har sin Toshiba RAS 13 plassert over sin sofa . SÃ¥nn som du har som alternativ 1 . Og det fungerer helt greit . Han har stilt luftspjeldet rakt fram . Er hos han titt og ofte , og ser ingen ulempe med slik plassering . Han har riktignok kort stue , sÃ¥ det kan være det som gjør at han fÃ¥r jevn varmespredning selv om luftstrømmen gÃ¥r rakt fram . Hjemme hos meg selv er min Toshiba RAS 13 rett over/bak godstolen min med luftspjeldet styrt 45¤ ned . Og det og fungerer alldeles topp . Vet  ikke hva slags pumpe du skal ha , men prøv Ã¥ hør pÃ¥ forskjellige typer før du bestemmer deg . Lydoppfatningen kan nok være forskjellig . Men uansett "min" RAS 13 fÃ¥r du aldri  ;) , men du  angrer nok ikke hvis du kjøper en sÃ¥nn selv .  *vinkar*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!