Hej mitt namn är Magnus.
Jag har ett 1 ½ plans hus på ca 100 kvm som är byggt 1934. Jag har renoverat och tillläggsisolerat taket. Huset har 2 glasfönster. Har även nya dubbelradiga radiatorer på övervåningen.(4 st)
Vvs aren sa att ett av de nya elementen ersatte alla de 4 gamla i kwh räknat.
Jag har efter många om och men installerat en CTC Eco el 1550 med en CTC Eco air 107 för 3 månader sen. Förutsättningarna kändes trygga.... (innan hade jag en elpanna från 1975 som lät som en gammal Vaz från Ryssland)
Men....Problemet jag har är att jag har så ojämn värme på mestadels övervåning. Sol ute stekvarmt inne lite kall blåst på natten svinkallt inne. Pillat med värme kurvan ett antal gånger.
Fick tvångsmata framledningen till 40 grader en blåsig men 8 gradig natt (det var svinkallt inne)
Nu är jag snart nära 60 kurvan i mitt pillande
.... Hitta rätt kurva verkar vara omöjligt .....
Summan av kontentan är att huset verkar ? vara ett högtemperatursystem
Läst manualen ett antal gånger där jag hittat en text som lyder att högtemperaturhus ej lämpar sig för värmepumpsdrift !!!!!
Jag tror jag smäller av ...
Funderingar : Ska man ha en extra pump för att driva de radiatorerna på övervåningen för att få bättre flöde ? känner man på radiatorerna på övervåningen så är de bara unkljuma medans nedervåningen är varma.(yes jag har luftat så att jag är blå om nävarna)
Har även kollat andra trådar med inställningar inne i panna men det ger mig bara huvud bry : jag menar kör man standard inställningar så verkar 1000 lapparna flyga ut ur huset enligt min uppfattning av trådarna....
Hjälp mig innan jag säljer och köper en bostadsrätt......
Mvh
Magnus