Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.  (läst 29189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #15 skrivet: 11 december 2006, 12:49:22 »
Granit  0,8 kJ/(kg*K)
dvs  0.22 Wh för att höja 1 kg granit en grad. *vinkar*
Va!? Är det lägre än för vatten? DÃ¥ är det inte lönt att stoppa sten i ack-tanken  :-\
Finns det nåt annat man kan stoppa in för att höja värmevärdet? Plutonium kanske?

Tomater!

Har du nÃ¥gon gÃ¥ng gjort varma mackor med tomat, man bränner gommen varje gÃ¥ng trots att man blÃ¥ser tills man blir yr innan man stoppar bitarna i munnen.  fiR:   ;)



Genialiskt!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #16 skrivet: 11 december 2006, 13:45:18 »
säg att du kunde lagra 1000liter 170 gradig olja i tanken å shunta ut 50 grader på systemet
Hur mycket mer energi skulle man kunna lagra i 170 gradig olja jämfört med 90 gradigt vatten?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #17 skrivet: 11 december 2006, 15:00:16 »
Det går inte att svara på eftersom du inte angivit hur långt du tänker sänka värmen i behållarna.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #18 skrivet: 11 december 2006, 15:57:22 »
Det går inte att svara på eftersom du inte angivit hur långt du tänker sänka värmen i behållarna.
Låt säga 50 grader (som jockefos skrev tidigare). Efter lite googlande kan jag svara själv (rätta mig om jag har fel). Jag kom fram till att vatten har tre gånger så hög värmekapacitivitet och ungefär samma densistet som olja. Man behöver alltså höja temperaturen i oljan ca 3ggr så mycket som motsvarande mängd vatten för att lagra samma mängd energi.
olja: 170-50=120grader.
vatten 90-50=40grader
svaret blir således att man kan inte lagra mer energi i olja även om man värmer den till 170 grader.

Jag lyckades dock inte hitta nÃ¥gon bra tabell över olika materials specifika värmekapacistivitet. Vet nÃ¥gon om det finns se en sÃ¥dan pÃ¥ nätet nÃ¥gonstans? Jag skulle gärna vilja veta värden för: A/ Tomat, B/ Ost  :D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #19 skrivet: 11 december 2006, 16:28:36 »
Jag lyckades dock inte hitta nÃ¥gon bra tabell över olika materials specifika värmekapacistivitet. Vet nÃ¥gon om det finns se en sÃ¥dan pÃ¥ nätet nÃ¥gonstans? Jag skulle gärna vilja veta värden för: A/ Tomat, B/ Ost  :D

Empiriskt har jag funnit att dessa värden inte är konstanta. För tomat förhåller det sig som följer:

ctomat= ktomatxhunger2

dvs risken att bränna tungan av sig ökar kvadratisk med hungern

 ::)

Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #20 skrivet: 11 december 2006, 18:26:26 »
 *roflmao*
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #21 skrivet: 11 december 2006, 20:04:52 »
Granit  0,8 kJ/(kg*K)
dvs  0.22 Wh för att höja 1 kg granit en grad. *vinkar*
Va!? Är det lägre än för vatten? DÃ¥ är det inte lönt att stoppa sten i ack-tanken  :-\
Finns det nåt annat man kan stoppa in för att höja värmevärdet? Plutonium kanske?

Tomater!

Har du nÃ¥gon gÃ¥ng gjort varma mackor med tomat, man bränner gommen varje gÃ¥ng trots att man blÃ¥ser tills man blir yr innan man stoppar bitarna i munnen.  fiR:   ;)Potatismos hÃ¥ller värmen grymt länge >:D



Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #22 skrivet: 11 december 2006, 23:11:05 »
Löksoppa!
Sista biten lök som simmar runt brukar vara minst tomatvarm fasten soppan redan kallnat....
Dessutom så håller den vapyrer borta (vid rätt inblandning av olika lökfärger).

Vatten är ju lite trevligare än olja om (när det går sönder).

Kuriosa
Läste om en man i Stockholm som införskaffade en beg järnvägstankvagn som acc-tank.
Huset byggdes ovanpå vagnen och sen eldades ved (mer eller mindre hela stockar) under ena hörnet. Det lär ha räckt att elda ett par ggr per månad!

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #23 skrivet: 15 december 2006, 23:13:19 »
Hej .
vilket medium är bäst att lagra värme i ?
oavsett pris

prismässigt e väl vatten slagbart tippar jag

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #24 skrivet: 16 december 2006, 00:16:48 »
Jag tror inte att det finns nÃ¥got som slÃ¥r vatten  om vi inte talar om kemiska reaktioner.
« Senast ändrad: 16 december 2006, 00:34:05 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #25 skrivet: 16 december 2006, 13:28:54 »
Den där nya Svenska upfinningen från Stockholmstrakten var intressant (lagring av energi) .Men de behöver komma på hur det ska kombineras med mer saker för att bli riktigt effektivt.


Sedan är det väl frågan om vad en sådan maskin skulle kosta i slutändan.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #26 skrivet: 17 december 2006, 23:50:19 »
Hej .
vilket medium är bäst att lagra värme i ?
oavsett pris

prismässigt e väl vatten slagbart tippar jag

Det är inte bara kapacitetsmässigt som vattnet är bra att använda som värmelagringsmedia

Vatten har oxå lite dålig värmeledningsförmåga som gör att det är suväränt bra att ha i acctankar , för vatten är väldigt gåligt på att skikta sig nedåt ....

Tänk dig situationen att du skulle dryga ut tanken med tex koppar ( för att ta nÃ¥got som leder bra)  dÃ¥ skulle det bli fesjummet i hela tanken.

Jag funderade ett tag på hur det skulle ha varit om man hade typ betongstruktur innuti tanken som vattnet fick värma , för att minska systemmängden ( behov av mindre exp kärl)

betong har nästan lika bra lagringskapasitet som vatten ( volymmässigt), men det leder värmen bättre så det hade definetivt inte varit en så lyckad lösning

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #27 skrivet: 18 december 2006, 00:19:36 »
Hej .
vilket medium är bäst att lagra värme i ?
oavsett pris

prismässigt e väl vatten slagbart tippar jag

vatten 4190 j
glycerol 3060 j                 per liter
glykol    2670 j

betong   1380  - 2200 j       hade för mig att betong hade högre men mindes tydligen fel frÃ¥n tidigare
aluminium  2430 j
Is            2020 J
kalksten 2390 j
silver      2520 j
guld        2500 j
järn        3540 j
koppar     3490 j
zink        2780 j
platina     2860 j
 

Varsågod här har du lite siffror
Jag har inte hittat nÃ¥got som är bättre än vatten .....     Ã¥ denna lista säger inget om att det skulle vara nästan lika lämpligt med ett annat material ,,, för ingen hänsyn har tagits till ledningsförmÃ¥gan ( som är till nackdel)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2007, 22:10:31 »
Jag tror inte att det finns nÃ¥got som slÃ¥r vatten  om vi inte talar om kemiska reaktioner.
Av en tillfällighet hittade jag detta på wikipedia:
Water has the second highest specific heat capacity of any known chemical compound, after ammonia, as well as a high heat of vaporization (40.65 kJ mol-1), both of which are a result of the extensive hydrogen bonding between its molecules.
Intressant men kanske inte sÃ¥ aktuellt att fylla tankarna med amoniak  :D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: KW som krävs för att höja 1km3 vatten 1 grad.
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2007, 22:53:03 »
Men i en solslinga skulle det gÃ¥.  Sc:,h Du känner direkt om du fÃ¥r en läcka är ju bara det en fördel.  >:D
Du behöver inte tänka på frysskydd och aldrig byta ut det.
Har en dunk men bara 2 liter och den 4 liters skaffade jag för 25 Ã¥r sen sÃ¥ jag vet inte om det gÃ¥r inhandla idag som p-person  b00k
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!