Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur monteras Phanasonic XE-9  (läst 2803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur monteras Phanasonic XE-9
« skrivet: 08 december 2006, 07:19:05 »
En undran från en som inte är så insatt i ämnet:
Hur fungerar XE-9? Går det en luftslangar från innerdelen och ut? En som tar in friskluft och en som skickar ut dammet?
Har själv en inglasad altan på utsidan av den vägg som innerdelen skulle sitta på i så fall. Det skulle kanske inte fungera eller.....
Bra att få reda på innan jag bestämmer vad jag ska köpa.
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad Nordfrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #1 skrivet: 08 december 2006, 07:54:59 »
Det finns en slang för utblåsning från dammsugaren ca 20 mm diam,den går att förlänga.Ingen slang för tilluft utifrån.Det går även en dräneringsslang ut som avleder kondensvatten från innerdelen vid kyldrift.
OBS det bildas mycket kondens från utedelen i värmedrift då utetempen går ner mot 0 grader.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 10:59:23 »
Ok, tack.
Då borde det inte vara några problem att förlänga och dra det så att utedelen hamnar utanför altanen.
Sen är frågan om man får köra med flaskborste i slangen imellanåt när den blir längre... ;)
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad Heed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #3 skrivet: 08 december 2006, 11:33:22 »
Jag har haft min XE9 i två månader och jag installerade min så att jag har gått ut med dammsugarslangen i ett separat borrat hål på motsatt sida av gas/vätske-rör,mm.
Jag anslöt sedan utblåsmunstycket direkt på väggen och har därför bara ca 25 cm damsugarslang från inomhusdelen. Jag trodde att det skulle fastna lite damm på trä-panelen under utblåset men det är försumbart. Skulle det bli mer så är det väl inga problem att dammsuga bort när man ändå städar altanen. Kondensvattnet har jag löst med att hänga upp en hängränna under altangolvet och jag har även fäst en värmekabel med stickpropp i änden ifall det bygger på med is i rännan.

Utloggad knutsbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #4 skrivet: 08 december 2006, 12:01:56 »
Hej
Jag drog ut slangen i samma hål som det övriga. Borrade sedan ut slangen genom vägganslutningen och skruvade
fast munstycket ca. 1 m i sidled, så att ev. damm inte sugs in i utedelen. Har hittills inte kunnat se att det blåser ut speciellt mycket damm.
Eftersom det rinner mycket kondensvatten från utedelen borrade jag hål i altangolvet så att vattnet inte hamnar på trallen eller skvätter upp på väggen.

Mattias

Utloggad Nimbus

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #5 skrivet: 08 december 2006, 21:59:05 »
Hej
Jag drog ut slangen i samma hål som det övriga. Borrade sedan ut slangen genom vägganslutningen och skruvade
fast munstycket ca. 1 m i sidled, så att ev. damm inte sugs in i utedelen. Har hittills inte kunnat se att det blåser ut speciellt mycket damm.
Eftersom det rinner mycket kondensvatten från utedelen borrade jag hål i altangolvet så att vattnet inte hamnar på trallen eller skvätter upp på väggen.

Mattias

Hej.
Hur kopplade Du elen från innerdelen.Med en stickpropp eller med en säkerhetsbrytare??
Annars har gjort exakt som Du
mvh

Utloggad Heed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #6 skrivet: 09 december 2006, 17:31:17 »
Jag monterad min med stickpropp och ett separat säkrat uttag till värmepumpen, samt att jag anpassade längden på kabeln så att det inte går att vända uttaget fel, men jag är inte säker på att det spelar någon roll.
Uttaget som jag använde mig av är godkänt för 16 Amp./ 6 timmar. Och jag tror att maxeffekten på XE9 pumpen är 1640 Watt (ca 7,5 Amp.).
Jag kommer säkert att få på pälsen av experterna för att jag monterat med stickpropp, men med erfarenhet av ett tidigare åsknedslag så vet jag att en säkerhetsbrytare inte är tillräcklig, fast vid ett sådant åsknedslag är det inte mycket kvar av någon elinstallation.
Jag har även sett "proffs-installationer" med stickpropp.

Utloggad Nimbus

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #7 skrivet: 09 december 2006, 23:34:09 »
Jag monterad min med stickpropp och ett separat säkrat uttag till värmepumpen, samt att jag anpassade längden på kabeln så att det inte går att vända uttaget fel, men jag är inte säker på att det spelar någon roll.
Uttaget som jag använde mig av är godkänt för 16 Amp./ 6 timmar. Och jag tror att maxeffekten på XE9 pumpen är 1640 Watt (ca 7,5 Amp.).
Jag kommer säkert att få på pälsen av experterna för att jag monterat med stickpropp, men med erfarenhet av ett tidigare åsknedslag så vet jag att en säkerhetsbrytare inte är tillräcklig, fast vid ett sådant åsknedslag är det inte mycket kvar av någon elinstallation.
Jag har även sett "proffs-installationer" med stickpropp.

Tack för Din information.Jag har oxå en vanlig stickpropp i ett jordat uttag,säkrat med 10A trög .Uttaget är separat.(Endast för vp)
mvh
 

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #8 skrivet: 11 december 2006, 15:39:49 »
Jag läser i en broschyr: "har den ett friskluftinsläpp som tillför frisk luft i huset."
Var tar den in den friskluften om den bara har en slang och den används för att blåsa ut damm i?
Jag får hem min XE-9 i slutet på veckan så jag vet inte hur den ser ut, därav min undran.
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad Nimbus

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur monteras Phanasonic XE-9
« Svar #9 skrivet: 11 december 2006, 19:49:51 »
Jag läser i en broschyr: "har den ett friskluftinsläpp som tillför frisk luft i huset."
Var tar den in den friskluften om den bara har en slang och den används för att blåsa ut damm i?
Jag får hem min XE-9 i slutet på veckan så jag vet inte hur den ser ut, därav min undran.

Hej. Svar nej.Vid ventilation så blåser den ut luft via dammsugarslangen a:gl

mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!