0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dom? är det fixeringarna för rörlutningen du menar?
Själva rören tas bort fixeringarna kan va kvar
Jag trodde man gjöt in avloppsrören i golvet?
Citat från: Bertil skrivet 11 december 2006, 12:01:06Några andra här som byggt om sina källare?Citat från: torstain skrivet 11 december 2006, 18:47:44Ok, jag har isodränskivor som blev över när jag isolerade utsidan av källarväggen. De kanske duger. Måste ta reda på om de kan läggas ner bara. De skivorna ska ju både dränera och isolera. Jag har byggt om tvättstuga och badrum i källaren i ett gammalt hus från -39 som just saknade kapillärbrytande skikt under betonggolvet.Jag bilade bort allt och grävde ur så mycket som möjligt. Då hade jag ett småkuperat landskap som utgjorde resterna av ett bortsprängt berg. Nivåskillnaderna var minst 20cm. Eftersom det var sprängt tidigare var berget oftast ganska mört och jag kunde bila bort alla topparna och jämna till det hela. Ut med ett tunt lager 8/16-singel och sedan nya avloppsrör. Mellan rören lade jag 8cm isodrän skivor (som jag råkade ha). Jag hade också singlat litet extra mellan rören så dessa skivor kom upp i nivå med avloppsrören. Sist lade jag 7 cm vanlig frigolit och såg samtidigt till att isolera bort grundmuren runt om genom att ställa en 5 cm frigolitremsa på kant längs alla väggar. Jag tejpade alla skarvar som verkade otäta för att inte få ner någon betong i isodränskivorna. Sedan lade jag golvvärmerören, ovanpå dessa en armeringsmatta och sen var det bara att gjuta 7-8 cm. Hela paketet kräver ca 25 cm utrymme. Efter 2-3 månader kan man fuktspärra där så behövs och sätta klinker.Inga problem har jag kunnat iakttaga nu efter 2 år. Den fuktiga råa känslan som tidigare fanns i dessa fönsterlösa souteraindelar är borta.Jag skulle inte kunna tänka mig att inte lägga golvvärme i ett bad- eller tvättstugeutrymme om jag har möjlighet. Isodränskivor är avsedda även att lägga under plattor. Ett av grannhusen på 160m² byggyta och 2,5 våningar står på 30 cm isodränskivor. Att jag valde isodrän under som kapillärbrytande i kombination med en tät frigolitskiva beror på att jag inte vill förstöra isodränskivans egenskaper genom att riskera att få betong i denna. Idag nämns ibland golvvärme som oekonomisk men jag har inte kunnat registrera någon förhöjd energiåtgång
Några andra här som byggt om sina källare?
Ok, jag har isodränskivor som blev över när jag isolerade utsidan av källarväggen. De kanske duger. Måste ta reda på om de kan läggas ner bara. De skivorna ska ju både dränera och isolera.
Torwig:Kul att nån annan redan gjort det man funderar på!hade du nått emellan ditt pordrän och betongen?Hur fungerade det med L-balkarna? Rummet är ju rätt brett och man kan väl inte gå på betongen när man ska dra av den(avdragningen)?Bertil:Kommunikation är det som gör att människan överlever, ändå kan det vara så svårt!Menar du att dessa rör ligger som stöd när man drar av golvet? De ligger alltså lite över betongen, annars får man väl gropar? sedan när betongen är torr(are) tar man bort rören och vad gör man med fästena? Skär av dem och putsa bort resterna?tack för allt engagemang! Det är skoj att lära sig nytt!
Kommunikation är det som gör att människan överlever, ändå kan det vara så svårt!Menar du att dessa rör ligger som stöd när man drar av golvet? De ligger alltså lite över betongen, annars får man väl gropar? sedan när betongen är torr(are) tar man bort rören och vad gör man med fästena? Skär av dem och putsa bort resterna?