0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag valde att bara spärra golv- och väggytan vid duschhörnan, för att se till att betongen fortfarande har möjlighet att andas.
Problemet med att ventilera ut fukten åt något annat håll är att det är inte bra att dra in kall luft bakvägen genom skorsten, det är inte heller bra att plugga skorstenspipan. Så hur löser man det?
När det gäller fuktspärr i källare går meningarna tydligen isär, från "ingen alls" till "hela utrymmet". Jag valde att bara spärra golv- och väggytan vid duschhörnan, för att se till att betongen fortfarande har möjlighet att andas.
Det är ju en ide, man vill ju att den ev fukten ska ta sig ut genom klinkerfogarna. Men jag trodde att om man isolerade så skulle inte fukten ta sig igenom?
Det får bli fuktspärr under jättbubbelkaret(får se om man har några pengar till det efter golvjobbet!) och duschen. Glasbetong är ju snyggt som duschvägg!Lägger klinker i badrummet och målar resten av källaren med fuktgenomsläpplig färg. Sen får man väl hålla ögonen öppna efter fuktvandring...
Ta till fuktspärren så att det täcker ett lite större område än det du avgränsar med väggar/dörrar (och motsvarande vid badet).
Citat från: torstain skrivet 08 december 2006, 08:01:12Det är ju en ide, man vill ju att den ev fukten ska ta sig ut genom klinkerfogarna. Men jag trodde att om man isolerade så skulle inte fukten ta sig igenom?Fukten finner alltid en väg! Att bygga in golvet mellan två täta skikt är en risklösning!Citat från: torstain skrivet 08 december 2006, 08:59:34Det får bli fuktspärr under jättbubbelkaret(får se om man har några pengar till det efter golvjobbet!) och duschen. Glasbetong är ju snyggt som duschvägg!Lägger klinker i badrummet och målar resten av källaren med fuktgenomsläpplig färg. Sen får man väl hålla ögonen öppna efter fuktvandring...Varianten med 2 välvda glasdörrar som kan öppnas både utåt och innåt är praktiska om det är lite snålt om plats. Viker man in dörrarna mot väggen kan man nyttja hela golvytan när duschen inte används.
Kolla med försäkringsbolaget vilka regler som gäller,enligt den jag pratade med så skulle absolut ingen fuktspärr användas i källaren,därimot uppe var kravet att man måste använda fuktspärr men det är väl som med allt annat hur man än gör så var det fel enligt försäkringbolaget