Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: badrum i källaren?  (läst 33464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
badrum i källaren?
« skrivet: 07 december 2006, 20:42:06 »
Hur gör man bäst ett badrum i källaren?
med tanke på fukt alltså!
Vi tänker göra ett badrum i vår källare, i den gamla tvättstugan, det är betonggolv som är tunt. Betonghålstensväggar med puts. Rummet är ca 15 m2 två ytterväggar som numera är isolerade på utsidan med isodrän och ny dränering grävd. I det innersta hörnet går skorstensstocken och där finns ett proppat hål för tvättgrytta och en bit ovanför ett spjäll.

Hur går man bäst tillväga?
Har tänkt bila uppgolvet gräva ur lägga makadam isolering och gjuta. sedan fuktspärr och sedan kakel. Hur blir det med tanke på fuktvandring till de andra rummen(källaren är ca 70m2)? Är det dumt med fuktspärren? Den "måste" man väl ha om man ska göra badrum? Är det bättre om jag oxå lägger golvvärme?(har redan ett fullt tillräkligt element ).
Kan jag sätta en fläkt i det gamla spjället? eller är det dumt att trycka fuktig luft in i skorstenen?
Tänkte ev sätta en kamin där tvättgrytan stått, hjälper det skorsten nu när man har vp?

Många frågor blir det!
Tacksam för svar!
/Tobias 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: badrum i källaren?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2006, 21:07:22 »
Ur fukthänseende behövs nog inget värmegolv om du lägger isolering under. Fuktspärr måste du ha både under klinker (golv) och kakel (vägg). Har du ingen mekanisk frånluft så bör du nog skaffa en fläkt, men ska du trycka luften genom skorsten så bör du ha en fläkt som går jämt så att det inte bara blir fuktig luft som trycks ut. En typ PAX 260 (eller liknande).

Ett sätt att skydda skorsten är att sätta en hatt på och klä in den med plåt. Sporadiskt eldande i en kamin hjälper tyvärr inte om skorsten hinner bli kall emellan eldningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2006, 21:19:40 »
 :-[ Jo jag menade klinker.

Har satt upp ett skorstenskydd (http://www.solvini.se/ solvini oval). Är det bättre att sätta en fläkt i någon av ytterväggarna?

Klä in skorstenen i plåt, är inte det lite farligt? Kan det inte bli fukt innanför, kondens?

Du tror inte att det blir någon fuktvandring till angränsande rum om jag bara isolerar under badrumsgolvet?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: badrum i källaren?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2006, 21:28:55 »
Den mesta fukten i en kall skorsten kommer utifrån, som regn. Man kan sätta isolering mellan plåt och skorsten om man är rädd för kondens. Fast har du inga problem med att skorsten vittrar så behöver du nog inte göra något alls.

Problemet med att ventilera ut fukten åt något annat håll är att det är inte bra att dra in kall luft bakvägen genom skorsten, det är inte heller bra att plugga skorstenspipan. Så hur löser man det?

Den sista frågan vågar jag knappt inte svara på, fuktvandring är knepiga saker och man kan råka styra fukten mot andra rum om man åtgärdar ett. Fast rent logiskt så tycker jag inte att det borde ske.  :-\
« Senast ändrad: 07 december 2006, 21:32:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: badrum i källaren?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2006, 00:23:59 »
Jag har nyligen genomfört just en sådan renovering. Den f.d. tvättstugan tjänar nu även som dusch och wc. Jag bilade upp det gamla betonggolvet, grävde ur en hel del sand, drog nytt avlopp, la in 10 cm pordrän plus 15 cm frigolit, gjöt in elslingor (för komfortvärme) i den nya plattan. När det gäller fuktspärr i källare går meningarna tydligen isär, från "ingen alls" till "hela utrymmet". Jag valde  att bara spärra golv- och väggytan vid duschhörnan, för att se till att betongen fortfarande har möjlighet att andas.

Tyvärr är det ju vanligt att takhöjden i källaren inte tillåter så tjock isolering som behövs vid golvvärme, annars skulle jag definitivt rekommendera att dra slingor för komfortvärme om du kör klinker. Det är ingen jättekostnad att installera (för gds:aren) även om man, mot förmodan, senare skulle tycka att det inte behövs.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2006, 08:01:12 »
Tack för svaren!

Skorstenen ska jag hålla ett öga på! om jag märker nån åverkan på den så plåtar jag in den!

Citera
Jag valde  att bara spärra golv- och väggytan vid duschhörnan, för att se till att betongen fortfarande har möjlighet att andas.

Det är ju en ide, man vill ju att den ev fukten ska ta sig ut genom klinkerfogarna. Men jag trodde att om man isolerade så skulle inte fukten ta sig igenom?

Citera
Problemet med att ventilera ut fukten åt något annat håll är att det är inte bra att dra in kall luft bakvägen genom skorsten, det är inte heller bra att plugga skorstenspipan. Så hur löser man det?
En backventil? ;D Det får nog bli en fläkt i skorstenen som går hela tiden. Så kan man kanske komplettera med en fuktstyrd genom ytterväggen.


Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: badrum i källaren?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2006, 08:37:47 »
När det gäller fuktspärr i källare går meningarna tydligen isär, från "ingen alls" till "hela utrymmet". Jag valde  att bara spärra golv- och väggytan vid duschhörnan, för att se till att betongen fortfarande har möjlighet att andas.

Jag tror också på den lösningen, kombinera i så fall med en duschvägg så att inget vatten rinner ut på övriga golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2006, 08:59:34 »
Det får bli fuktspärr under jättbubbelkaret(får se om man har några pengar till det efter golvjobbet!) och duschen. Glasbetong är ju snyggt som duschvägg!
Lägger klinker i badrummet och målar resten av källaren med fuktgenomsläpplig färg. Sen får man väl hålla ögonen öppna efter fuktvandring...
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: badrum i källaren?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2006, 11:24:39 »
Det är ju en ide, man vill ju att den ev fukten ska ta sig ut genom klinkerfogarna. Men jag trodde att om man isolerade så skulle inte fukten ta sig igenom?

Fukten finner alltid en väg!  :) Att bygga in golvet mellan två täta skikt är en risklösning!

Det får bli fuktspärr under jättbubbelkaret(får se om man har några pengar till det efter golvjobbet!) och duschen. Glasbetong är ju snyggt som duschvägg!
Lägger klinker i badrummet och målar resten av källaren med fuktgenomsläpplig färg. Sen får man väl hålla ögonen öppna efter fuktvandring...

Varianten med 2 välvda glasdörrar som kan öppnas både utåt och innåt är praktiska om det är lite snålt om plats. Viker man in dörrarna mot väggen kan man nyttja hela golvytan när duschen inte används. Dörrarna har lyftgångjärn så att de sluter tätt mot golvet när de är stängda. Nu hade ju inte du så litet utrymme, men med värsta bubbelbadet på plats så kanske det är en något att tänka på.  :) Det är dessutom betydligt enklare installation än glasbetongväggen (jag har båda varianterna).

Ta till fuktspärren så att det täcker ett lite större område än det du avgränsar med väggar/dörrar (och motsvarande vid badet).
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2006, 11:50:12 »
Citera
Ta till fuktspärren så att det täcker ett lite större område än det du avgränsar med väggar/dörrar (och motsvarande vid badet).

Precis! så man kan hoppa ur badet och skvätta lite!

Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 847
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: badrum i källaren?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2006, 16:19:07 »
Det är ju en ide, man vill ju att den ev fukten ska ta sig ut genom klinkerfogarna. Men jag trodde att om man isolerade så skulle inte fukten ta sig igenom?

Fukten finner alltid en väg!  :) Att bygga in golvet mellan två täta skikt är en risklösning!

Det får bli fuktspärr under jättbubbelkaret(får se om man har några pengar till det efter golvjobbet!) och duschen. Glasbetong är ju snyggt som duschvägg!
Lägger klinker i badrummet och målar resten av källaren med fuktgenomsläpplig färg. Sen får man väl hålla ögonen öppna efter fuktvandring...

Varianten med 2 välvda glasdörrar som kan öppnas både utåt och innåt är praktiska om det är lite snålt om plats. Viker man in dörrarna mot väggen kan man nyttja hela golvytan när duschen inte används.

En kabin håller vattnet där det skall vara, ger en extra säkerhet... inget onödigt vatten på väggar och golv, bara ett rör ner i brunnen...om man har plats och nu inte skall ha ett badkar....
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2006, 18:02:41 »
Kolla med försäkringsbolaget vilka regler som gäller,enligt den jag pratade med så skulle absolut ingen fuktspärr användas i källaren,därimot uppe var kravet att man måste använda fuktspärr men det är väl som med allt annat hur man än gör så var det fel enligt försäkringbolaget huvuddunk

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: badrum i källaren?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2006, 19:25:41 »
Jo man får kanske bygga ett "badkar"  som badkaret kan stå i, ifall det skulle läcka ut nått! Då kanske försäkringsbolaget blir nöjda...
 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: badrum i källaren?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2006, 20:22:36 »
Kolla med försäkringsbolaget vilka regler som gäller,enligt den jag pratade med så skulle absolut ingen fuktspärr användas i källaren,därimot uppe var kravet att man måste använda fuktspärr men det är väl som med allt annat hur man än gör så var det fel enligt försäkringbolaget huvuddunk

Jaså? ???

Enligt Länsförsäkringar i V-norrland som fixade min vattenskada (orsaken var att den som byggt mitt hus missade det där med fuktspärr i duschen  huvuddunk ) så ska det vara fuktspärr i dusch under klinkers och bakom kakel i källare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: badrum i källaren?
« Svar #14 skrivet: 08 december 2006, 20:55:18 »
Jag skrev mycket klokt som jag schabblade bort  huvuddunk
i korthet:::
Klinker mycket bättre ur fuktsynpunkt i källare än plastmatta! Plast går sällan och bubblar för det mesta upp efter några år (för tätt). Om det blir för fuktigt "förtvålas" mattlimmet. Det är det som osakat det mesta av "sjuka hus" efter det kaseinhaltiga flytspacklets hädangång.
Fuktspärr bör man inte ha, annat än i duschen. inga vattentäta fogor, utom ev i duchhörnan.
Lite vatten på golvet gör inget! inte ett skvatt! Men försök kolla att spackel mm tål fukt (för säkerhets skull) inget 70 talsspackel med kasein i  ;) det orsakade massor med skador i (sjuka) hus

Jag påstår att man kan skippa fuktisoleringen även i duschhörnan, men det är kanske att hårddra saken.

En intressant sak är att man absolut inte bör välja vattentät betong vid nybyggnad, det trodde man ett tag var lösningen på alla problem. Men det gick riktigt snett. En plastmatta på det med vattenhaltigt lim (miljövänligt  huvuddunk ) orsakade massor med "sjuka hus".

Sen finns "sjuka hus" inte så ofta i gruppen villor varför kan man fråga sig!?

På jobbet sanerade vi vår egen byggnad... när dom rev upp mattan luktade det sura ägg. Jag blev själv sjuk  huvuddunk huvuddunk det var för övrigt på andra våningen! Aldrig varit fuktigt annat vid byggnationen, torrt o fint när vi rev upp! Den skiten tränger ned i betonegn så enda lösningen är ett ventilerat golv! där man leder ut lukten.

Nu pratade jag om golvkontruktioner helt utan organiskt material! Blandar man in trä kan man få ytterligare problem (röta mögel)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!