Tänkte visa hur jag löst placering av inner och ytter del med lite bilder. Om det är basta placering och installation vet jag inte men det har funkat för mig.
*Ytterdelen blev det mest omfattande då det ingick att bygga en trappa i installationen. Efter som ytterdelen hamnade mot den vägg där vi har sovrummen så var jag mycket noga med att tänka över hur jag placerade och installerade pumpen.
Jag kom fram till att placera den under en från huset fristående "vindstrapp" skulle vara ett bra alternativ, dels så slipper jag ev. vibrationer från ytterdelen, sen får jag ut pumpen från huset så att avfrostnings vattnet inte påverkar min husgrund negativt, sen får den ett bra skydd mot väder men påverkar ej luftgenomströmningen.
Trappens grund är ett 120mm stålrör med rejält med gods (tungt) detta är förankrat 1200mm ner i backen via ett 1300x1300x150mm fundament som sluttar från huset, röret är sedan fyllt med betong för att minimera resonans och för ökad stabillitet, med andra ord rejält överdimensionerat, men detta för att trappan skall kunna stå fristående.
All övrigt gods är fylld med antingen sand, betong eller fogskumm för att slippa resonans.
i övrigt är trappen byggd som en vanlig trapp.
Trappen blev rejält stadig med denna konstruktion, men inte i den närmsta så stum som jag vill ha den, så jag monterade två motorfästen från volvo 140.
Dessa satte jag i mitten på vagnsstycken och längst upp mellan trappen och huset och då blev det i det närmsta vibrations fritt att gå i trappen.
*Innerdelen placerades ovan för en dörr, lite tajt men ändå inga problem, den kan blåsa rakt genom huset och vid den hittills kallaste temperaturen (-18 ºC) så har pumpen klarat att värma hela boende delen . (var varmare i snitt den dagen men lägsta temp låg på 18)
Så har jag i alla fall löste det, vet som sagt inte om det är den ultimata lösningen men de har då hittills funkat för mig.