0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejVill börja med att tacka för ett kanonbra forum eftersom jag är ny här.Min fråga gäller markvärme. Jag har köpt ett hus nyligt och tyvärr så har huset direktverkande värme så jag kommer att konvertera om till vattenburet och markvärme. Det är så att jag måste gå med slangen under en väg/infart till huset för att komma ut på ängen. Kan det medföra några problem? Vägen/infarten är ca 5m bred. Vi har 2 bilar som kommer att stå på infarten. Bör jag isolera slangen på något sätt och vilket djup bör jag ha??tack
Citat från: snippe skrivet 07 december 2006, 18:03:53HejVill börja med att tacka för ett kanonbra forum eftersom jag är ny här.Min fråga gäller markvärme. Jag har köpt ett hus nyligt och tyvärr så har huset direktverkande värme så jag kommer att konvertera om till vattenburet och markvärme. Det är så att jag måste gå med slangen under en väg/infart till huset för att komma ut på ängen. Kan det medföra några problem? Vägen/infarten är ca 5m bred. Vi har 2 bilar som kommer att stå på infarten. Bör jag isolera slangen på något sätt och vilket djup bör jag ha??tackUnder vägar kan det vara en bra idé att lägga slangarna i nån form av kulvert så att slangarna skyddas, isolering tror jag däremot inte behövs. Slangen bör även här ligga på samma djup som i övrigt, ca 1 meter.
Min farhåga är att marken kanske sätter sig lite och klämmer ihop slangarna när man först grävt och fyllt igen, och sen kör med bilar och annat ovanpå.
tjälen går neråt ja men inte förbi marskivorna, så länge marksivorna liggerovanför med sin bred på 60 cm över slangen på 4 cm kommer aldrig någontjälen nå slangen så inge större oro.