Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el redan vid 5-8grader  (läst 1467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trirobban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
el redan vid 5-8grader
« skrivet: 06 december 2006, 19:53:05 »
Har en Fighter 310p. 145 kvm på huset. Varför går det el redan vid 5-8 grader. Har ca 21 grader i huset. Och varför är det ingen innegivare. Där jag bodde förut var det ute och inne givare och man fick en mycket jämnare inne temp?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: el redan vid 5-8grader
« Svar #1 skrivet: 06 december 2006, 23:24:46 »
Det är väl bara att skaffa en innegivare (RG10) och sätta dit. Sen är en 310P lite klen för ett så stort hus, det är nog svårt att minska eltillskottet.

RG10 kan du bland annat skaffa på:

http://www.ventilationsbutiken.se/option,com_phpshop/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,212/category_id,3e37322197e83d384c4ae92dcc8a8ec5/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: el redan vid 5-8grader
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 20:47:42 »
Har en Fighter 310p. 145 kvm på huset. Varför går det el redan vid 5-8 grader. Har ca 21 grader i huset. Och varför är det ingen innegivare. Där jag bodde förut var det ute och inne givare och man fick en mycket jämnare inne temp?
Troligen har du INTE justerat in temperaturen enligt manualen å gett din 310:a en chans att sköta din värme med sitt styrsystem..Du har troligen inte justerat kurvlutning å förskjutning värmekurva, så läs manualen detta brukar väldigt ofta ge bra temp inne...

Läs på forumet hur du justerar kurvlutning å förskjutning genom att använda sökfunktionen här...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el redan vid 5-8grader
« Svar #3 skrivet: 13 december 2006, 21:14:46 »
Jag har själv en Fighter 310P och tycker tyvärr inte det är orimligt att den behöver el redan vid +5. Den ger trots allt bara c:a 2kW ska man komma ihåg.. Men börja med att se om du har för varm framledning och justera kurvan.

Sedan ett år tillbaks kompletterade jag med en Optima 700 i serie med Fighter310P med bra resultat. Reglertekniskt finns lite att önska fortfarande, men lösningen är 95%-ig.
Nu värmer de tillsammans utan elpatron 220 kvadrat ner till c:a -2, sedan börjar elmätarna ticka snabbare.
Hade jag haft möjlighet till markvärme hade jag valt det, i andra hand bergvärme, men i mitt fall gick ingetdera. Men luft-vatten funkar också bra, även om den låter mer och känns lite mindre hållbar.
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!