Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avstängningsventil...  (läst 2088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avstängningsventil...
« skrivet: 06 december 2006, 19:28:46 »
Håller på med ny diskbänk!?

Nu undrar jag om det inte skall finnas en avstängningsventil på utgående varmvatten från värmepumpens beredare? Jag kan inte hitta någon. Kan den vara glömd av installatören?

Eller försvinner trycket både på kall- och varmvatten om jag stänger huvudkranen?

Har jag fÃ¥tt nÃ¥got om bakfoten här? Hjälp mig ni som vet...  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Avstängningsventil...
« Svar #1 skrivet: 06 december 2006, 19:51:49 »
Fimpa huvudkranen till vattnet och öppna kranarna helt, då blir du iallafall av med övertrycket.
Det kan dock flöda en del vatten ur ledningarna beroende på nivå skillnader på badrum etc...
Var bered med handukar och hink...
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Avstängningsventil...
« Svar #2 skrivet: 06 december 2006, 21:28:02 »
Eller försvinner trycket både på kall- och varmvatten om jag stänger huvudkranen?

Stäng huvudkranen vid vattenmätaren och tappa lite vatten i den kran du har på den lägsta punkten i huset.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningsventil...
« Svar #3 skrivet: 06 december 2006, 22:45:37 »
Okej, jag fattar detta med huvudkranen (kallvatten in). Men hur är det pÃ¥ utgÃ¥ende varmvatten frÃ¥n värmepumpen? Är det trycksatt här pÃ¥ grund av varmvattnets expansion sÃ¥ det borde finnas en "avstängningskran" här med, eller matas (trycksätts) vamvattnet med nytt kallvatten frÃ¥n hydroforen sÃ¥ att det räcker med huvudkranen som ni skriver?  :-\
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Avstängningsventil...
« Svar #4 skrivet: 06 december 2006, 23:10:08 »
VV "trycksätts" av kallvattnet, inget annat trycker på.
men det finns en backventil så inte vv ska kunna backa till kallvattensidan, så kyler man ned vvb så stiger trycket i den när vv temp stiger (därför kan det komma lite i säkerhetsventilen för vv) Men öppnar du både kall o varmvattenkranar då blir du fri trycket!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avstängningsventil...
« Svar #5 skrivet: 06 december 2006, 23:40:11 »
Hej

Jag råkade ut för detta problem för ett tag sedan, hade vattenläcka och behövde byta varmvatten röret en bit efter VV-beredaren.
Tänkte hur fan ska jag tömma 200 liter varmvatten, som tur är har jag en bror-son som är rörpulare så det var bara att ringa.
Utgående vatten från varmvattenberedaren tas ut högst upp i beredaren så om du stänger inkommande vatten så kommer det bara kanske en liter varmvatten bortsett från om du har långa höga rör efteråt förståss.

P.S
Glömde berätta, självklart kopplade jag en vattenslang på en kran som satt efter beredaren, och skruvade upp ballofixen för att tömma beredaren, inte fan kom det mycket vatten bara någon liter, det var då jag ringde och undrade varför det inte rann nått vatten.
D.S

MVH
Messer
« Senast ändrad: 06 december 2006, 23:45:05 av messer »

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningsventil...
« Svar #6 skrivet: 07 december 2006, 08:02:06 »
Okej!
Tack vänner! inte sÃ¥ mycket ett värmepumpsproblem men ändock ett mysterium för mig som hittills lÃ¥tit bli VVS. Nu har det klarnat!  *vinkar*
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!