Generellt ser jag ll- värme pumps som en "snik" version för uppvärming, för det är de klart minst komfortabla sättet att värma ett hus, i alla fall om man vill göra en rejäl besparing och om pay off tiden skall bli så kort som möjligt.
Det lever om och man måste tänka på mer än vid annan uppvärmning (dit räknar jag inte kamin mm) ex. lämna dörrar öppna osv. sen så kan det vara svårt att få jämn värme ihuset, och sen så är innerdelen ju inte snyggast att se på men de är iofs inte en gammal radiator heller.
LL-värmepump är främst till dem med direkt-el som anser det är för dyrt att konvertera.
Själv har jag direkt el, och ll-värmepump installerad i höst och jag är nöjd och förbrukningen har rasat. men då får jag även stå ut med lite klagomål som att det är för kallt i sovrummet, och att det låter
Men som sagt jag är ändå nöjd, och anser inte att det är värt pengarna att konvertera om, däremot om jag redan hade vattenburet så hade jag inte funderat på ll-värmepump utan, berg, eller lv-värmepump hade det då blivit.
Som svar på din fråga om komfort är värt en högre förbrukning så måste jag hålla med, de är värt att stödvärma med lite el-raddar ev. en andra ll-pump, för att få tyst på kärringen.