Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedel - mÃ¥ste den vara vägghängd?  (läst 4411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Utedel - måste den vara vägghängd?
« skrivet: 03 december 2006, 18:32:25 »
Snart skall vår LL-pump installeras. Funderar på utedelens placering. Håller lättbetongväggar för vägghänging? Under väggen har vi asfalt. Om man inte har vägghängd, måste man hacka bort asfalten och gjuta eller kan man göra enklare variant?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2006, 20:22:05 »
Snart skall vår LL-pump installeras. Funderar på utedelens placering. Håller lättbetongväggar för vägghänging? Under väggen har vi asfalt. Om man inte har vägghängd, måste man hacka bort asfalten och gjuta eller kan man göra enklare variant?

Det primära är att den står rakt, å att luften fritt kan cirkulera runt den. Minsta avstånd mot vägg eller annat, brukar stå i monteringsanvisningen. Hur Du sen själv väljer att montera/placere den, är helt upp till dig. Tänk åxå på ev snöras, så att det inte hamnar direkt på pumpen...

mvh humlan.


Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 00:23:12 »
Snart skall vår LL-pump installeras. Funderar på utedelens placering. Håller lättbetongväggar för vägghänging? Under väggen har vi asfalt. Om man inte har vägghängd, måste man hacka bort asfalten och gjuta eller kan man göra enklare variant?

Den väger bara 35 kilo ungefär, har du bara ordentligt långa expanderbultar eller speciellt avpassade till lättbetong som konsollerna sitter med är det inget problem. Kan man sätta upp ett köksskåp på en sån vägg håller den för värmepumpen.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2006, 14:56:23 »
hej
gräv ner 2 plintar eller gjut en platta under å bygg en stålställning
ca 10cm från väggen
helt överlägset bäst noll chans att det vibrerar i huset
det skulle va lag på att dom va tvungna att göra det vid alla installationer


gano

  • Gäst
gano
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2006, 21:58:31 »
Snart skall vår LL-pump installeras. Funderar på utedelens placering. Håller lättbetongväggar för vägghänging? Under väggen har vi asfalt. Om man inte har vägghängd, måste man hacka bort asfalten och gjuta eller kan man göra enklare variant?

Jag tycker ni ska välja ett markstativ, kostar bara någon hundralapp extra. Benen är ställbara och den står bra på asfalt, det enda man behöver göra är att spika/skruva fast stativets fötter i asfalten så att den inte glider iväg. Som andra redan påpekat så kan vibrationerna vara riktigt jobbiga.

MVH/gano

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2007, 20:15:03 »
hej
gräv ner 2 plintar eller gjut en platta under å bygg en stålställning
ca 10cm från väggen
helt överlägset bäst noll chans att det vibrerar i huset
det skulle va lag på att dom va tvungna att göra det vid alla installationer


Den lagen hade inte varit så rolig i mitt hus. Där jag har min utedel, parkerar folk friskt och det springer en jäkla massa människor förbi på helgerna som hade ställt ölburkar på den och stoppat in pinnar i fläkten. Sen hade dom skottat snö på den på vintrarna.

Min sitter bultad i väggen ca 3 meter upp. Jag satte grävmaskinsstänkskyddsgummi mellan väggen och stålfästena, så den låter inte så farligt i väggen - som är en dubbeltegel med hålrum.
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2007, 08:47:11 »
Vi monerar 99% på vägg av dessa är det högst 5% som får störande vibbrationer,så nåt jätteproblem tycker jag inte att det är.Iallafall inte här i norr där vi har rejält med isolering det är kanske värre i skjulen söderut ;) >:D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2007, 09:08:17 »
Vi monerar 99% på vägg av dessa är det högst 5% som får störande vibbrationer,så nåt jätteproblem tycker jag inte att det är.Iallafall inte här i norr där vi har rejält med isolering det är kanske värre i skjulen söderut ;) >:D



i norr kallar ni det inte oljud utan sällskap >:D >:D

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2007, 10:50:57 »
vi har våran pump stående på mursten ( snyggt ), men jag tycker du skall tänka på i första hand om du har asfalt under är att det blir rena isgatan på vintern. tänk på det om ni går mycket där ni skall placera pumpen.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2007, 23:05:40 »
Hei

Min utedel har stÃ¥tt løst 3 Ã¥r pÃ¥ gummiklotser direkt pÃ¥ stenplatter. det har gÃ¥tt jattefint. NB! det er en stor 18000 BTU maskin 50 kg 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utedel - måste den vara vägghängd?
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2007, 05:54:57 »
OBSERVERA!  Det viktigaste är avrinningen av kondensvatten. Garanterat benbrott är förestÃ¥ende om ni släpper vattnet pÃ¥ asfalten och att det fÃ¥r rinna ut och sprida sig. Allt¨å som föregÃ¥ende talare sade " Rena isbanan"
LJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!