0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har jag fattat principen rätt, är det ngt jag missat?
Citat från: douglas72 skrivet 04 december 2006, 09:05:01har jag fattat principen rätt, är det ngt jag missat?Enda anledningen till att ha en extra el-VVB är att det vattnet som är i inbyggda VVB:n inte räcker till en större bubbelpool eller 3 duschande tonåringar...Jag hävdar med egen erfarenhet att det inte är något problem med en värmepump med inbyggd beredare om man har 4 duschande tonåringar.Har du funderingar på större badkar än ett standard så skall man välja en pump med extern beredare.mvh/Mso
Jag hävdar med egen erfarenhet att det inte är något problem med en värmepump med inbyggd beredare om man har 4 duschande tonåringar.Har du funderingar på större badkar än ett standard så skall man välja en pump med extern beredare.mvh/Mso
tackar för svaren Thumbsup , jag kör vidare med följdfrågor;på de ack.tankar jag kikat på (antingen integrerade i värmepumpen, eller separata) så är beteckningen 210/20 vilket jag tolkar som att tanken är på 210liter (värms till 50grader av värmepumpen) och en 20liters slinga däri som bereder varmvattnet (tempen blir väl strax därunder då). korrekt?Vidare så leverar värmepumpen + dess elpatron till A-tanken, inte till varmvattenslingan. Sen är radiatorna kopplade till ack tanken.Systemen som brassar upp värmen till 65 grader med jämna mellanrum, är det hela A-tanken som värms upp, eller har de en separat elpatron för de 20litrarna och det är de som värms upp?De 20 litrarna (ca 50grader), hur mycket dushande räcker det till? (vi är fn. jag och min fru, men kommer bli fler...)Om man plockar ut mer än de 20 litrarna, så värms ju nytt kallvatten upp då det passerar A-tanken, hinner det komma upp i ca 50 grader på sin vandring eller passerar det för snabbt? (om vi för en stund låtsas att A-tanken är oändligt stor med konstant 50 grader)Många undringar...
Vattenvolymen i systemet bör vara c:a 25 liter/kw.Och vad det knepiga med VV är förstår jag inte riktigt men det kanske menas att varmvatten och radiatorväme inte produceras på samma gång
"tappvarmvattenproduktionen blir lite knepigare" , innebär det separat varmvattenberedare i detta fallet då (förvärmd på ngt sätt kanske?)?