0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej Har precis köpt hus och funderar på o sätta in en luft/vatten vp men har inte redigt koll vilket märke som blir mest ekonomiskt. huset jag skall värma e på 96kvm och det skall va till radiatorvärme och tappvatten.Tacksam för svar
Vet du något mer om huset?Var i landet?Hur gammalt?Någon siffra på värmebehov?Sen brukar jag rekommendera nya husägare att inte ha för bråttom att byta panna (om den inte rasar ihop). Det är inte säkert att förra husägarens värmebehov stämmer mot ditt, efter ett år vet du mer om hur mycket värme som du gör av med och får då ett bättre underlag för en kalkyl.(Kliar det i fingrarna så tapetsera och måla om samt fixa till köket och badrummen istället. )
hej...vore jag du så skulle jag vänta..3år jag vet att det kommer nya billigare å bättre nästa år
HejJag har både och bergvärmen jör jag kontinuerligt pga bättre COP , lv pumpen kopplas in istället för elpatronen.Idag är det skillnad på cop mellan L/V och V/V vilket skall ställas mot den högre investeringen.En faktor som inte ofta nämns är livslängd. Jag tror att man kan få dubbla livslängden ur en V/V mot L/V. Ca 20 år mot 10 år. Finns det andra uppfattningar?Men som sagt var och en får komma fram till det som passar.AndersA