0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carman och Rickard:En Nibe 8:a som har 60° på framledningen ger kanske 6,5 kW. Skall den också jobba med "fel" deltaT, avger den ännu färre kW.Har inte läst någonstans att det fattas varmvatten för phal. Han har haft ca: 7 laddningar/dygn den senaste veckan, vilket tyder på att varmvattenförbrukningen inte är onormalt stor.Förklara varför temp på VV skall ligga på 55-60° i en 200 liters beredare.Då rekommenderar jag hellre att ligga kvar på de värden han/hon har idag, samt sänka hastigheten på cirkpumpen så att deltaT blir 7-8° vid värmedrift. Idag är deltaT ca: 5° vid värmedrift och ca: 4 vid VV-laddning.
Nu med aktiv kompressor har du deltaT på 6,3° minus felvisning 1° = 5,3°Du kan nog knäppa ner cirkpumpen ett snäpp till.
Enligt VP:s givare är diffen 8 grader, Loggens givare är diffen 6 grader. Jag skall väl inte ändra i offset för loggergivarna.Loggerns givare skall ju visa rätt. Dessutom står cirkulationspumpen i läge 1.Någon som har en idé om detta?
Citat från: phal skrivet 02 december 2006, 19:48:26Enligt VP:s givare är diffen 8 grader, Loggens givare är diffen 6 grader. Jag skall väl inte ändra i offset för loggergivarna.Loggerns givare skall ju visa rätt. Dessutom står cirkulationspumpen i läge 1.Någon som har en idé om detta? Då måste du släppa upp strypning på radiatorer/golvvärme. Ger ju iofs inte bättre deltaT för VV-laddning, så Carmans ide kanske kan lösa det. Blir överaskad att den har så låg. Kolla en gång till, om du verkligen har cirkpumpen på 1.De givare som finns i värmepumpar registrerar även värme från värmeväxlar, hetgas, motorer osv. varför du kan lita mer på de givare som du själv monterat, om dessa är monterade utanför pumpen. Har du monterat givarna korrekt, så skall de registrera samma temperatur på VB-f och VB-r, när endast cirkulationspumpen går. Om inte….så justera ”OFFSET” för någon av givarna, eller bägge med hälften av felsvisningen.