0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
D_sundsvall,-på övre planet tror jag som du, -att bästa placering blir över entrédörren.-på nedre planet skulle jag fundera på tvättstugan, ovanför tvättbänken. Med högt fläktläge bör det inte var nåt problem att nå gillestugan och hobbyrummet...Hälsningar micra
Inte helt lätt,-här är några funderingar:- väggstumpen som står ut snett till vänster om ditt alt. 2, alltså mot dörröppningen till v-rummet, -går den att ta bort? Funderar i banorna av att, i första hand, ändå placera innerdelen på alt. 2, men längre bakåt, -ända mot ytterväggen. Den där väggstumpen skulle i så fall bromsa luftströmmen in till gillestugan väldigt mycket, därför undrar jag om den går att vara utan?I andra hand blir det nog gillestugans alt. 4 som gäller. (Blir svårt med värme till tvättstuga och duschrum...).Annars kan man också tänka sig att placera innerdelen vid alt. 2, fast vinklad 90° mot höger, (blir motsatt placering till tvättbänksförslaget) för att serva de utrymmen som finns till höger på nedre planet. Då blir det förmodligen element-stöttning i gillestugan och hobbyrummet, vilket är mindre roligt.Nuvarande Alt. 1; 2 och 3 går bort på en gång. Alt. 1 blåser den varma luften direkt upp till övervåningen via trappen. Alt. 2 blåser också bara tvärs över rummet mot alt. 1. Alt. 3 blåser bara tvärs över gillestugan.//Micra
Det blir en ca 4-8 meter (beroende på fläktläge) rätt kraftig luftström ut från innerdelen, och med tanke på det så tror jag att luften kan sticka tvärs över och upp till övre plan från alt.1.Då är nog alt.4 bättre, om ni redan idag får en hyffsad värmespridning nere bara med hjälp av en bordsfläkt.Undrar om det inte kan bli svårt att få bra värme till hobbyrummet från alt.2?Vet tyvärr inte vad rören kallas, men dom är lätta att böja, typ mjuka kopparrör...HälsningarMicra
Citat från: Micra skrivet 30 november 2006, 07:03:32Det blir en ca 4-8 meter (beroende på fläktläge) rätt kraftig luftström ut från innerdelen, och med tanke på det så tror jag att luften kan sticka tvärs över och upp till övre plan från alt.1.Då är nog alt.4 bättre, om ni redan idag får en hyffsad värmespridning nere bara med hjälp av en bordsfläkt.Undrar om det inte kan bli svårt att få bra värme till hobbyrummet från alt.2?Vet tyvärr inte vad rören kallas, men dom är lätta att böja, typ mjuka kopparrör...HälsningarMicraOk, jag är återigen inne på alt 2 efter att ha tvekat i ett svagt ögonblick. Om jag sätter pumpen enl. 2 så är det lättast att dra rören genom hobbyrummet och ut till utedelen som jag tänker sätta på gaveln av huset.Ja, vi får någorlunda spridning mha en vanlig bordsfläkt. Vet inte vilka volymer den omsätter per timme, men det borde vara mindre än en L/L.Ja, hobbyrummet kommer det nog inte så mycket värme till ,emn det är å andra sidan inte något boende utrymme. Vi kommer nog mest att utnyttja det som föråd och "verkstad" med arbetsbänk. Vi har hittills inte kört någon värme där.Tyvärr verkar pumparna bli försenade. Vi fick meddelande att de skulle komma i början av december, men nu verkar det dra ut på tiden. Tidigast i januari heter det nu.