0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste mina 3m långa kollektorslangar mellan foderrörslocket og pannrummet isoleras?Nån sorts markplatta? (rören är ca 60cm under markytan)
Jag gjorde som Carl N. har skrivit.Carl ser ut till at ofta komma med goda råd, så jag antog at han hade rett.Är inte markkollektor samma typ av plastslang? I så fall tar vel inte slangene skade av att inte vara isolerade? Vad är grunnen till att jag skulle ha isolerad dom hela vägen?
Skulle det inte kunna bli problem med isbildning om kb ligger på minus grader.
Citat från: AndersA skrivet 12 januari 2007, 11:27:07Skulle det inte kunna bli problem med isbildning om kb ligger på minus grader.Grunden är frossad under stora delar av vintern. I grunden är det nog kallare än kollektortemperaturen, så utan isolering blir det nog mindre isbildning än med isolering. Då vore det nog bäst att inte isolera, då kollektorn avger värme och förhindrar isbildning.Kanske dom som faktisk vet inte isolerar då det inte är nödvändigt, medan dom som inte vet isolerar då dom antar att det blir mycket bättre, medan dom faktisk slösar bort sina pengar utan någon gevinst över huvud taget.