Om dom sedan inte hade något intresse av de 49 respektive 110 miljonerna, så är det underligt att försäkringskollektivet(vi) inte får sänkta försäkringspremier, i och med att det försäkringskollektivet(vi) som betalt in pengarna och som i så fall borde få överskottet tillgodo i form av sänkta premier för nästkommande period.[/quote]
I år fick jag en återbetalning av Länsförsäkringar i Jämtland på 1.600:- återbetalningen avsåg min villaförsäkring. Jag gissar att det inte kan bli årliga återbetalningar i den storleken

Del av texten:
Vi har haft ett bra år med färre skador än vanligt och det vill vi att du som är kund skall få ta del av.Egen kommentar.
Länets är ett ömsesidigt bolag, det ägs (endast) av sina kunder. Ev vinst kommer kunderna tillgoda antingen genom återbäring eller lägre premier på sikt.
Jag har erfarenhet av några försäkringsbolag, dom vinstdrivande tenderar till att ha en snäv tolkning i skaderegleringen. Ett var vi riktigt irriterade på. Dom tog över vi "skrev", när allt var klart ville dom skadebesikta hela beståndet, befintliga skador/brister skulle dom friskriva sig för.
INGET annat bolag hade gjort så innan!
Detta är kanske inte så lustigt, aktieägarna vill ju ha så stor kaka som möjligt!
Ang regress:
Jag tycker inte man skulle behöva regressa vid seriefel!! Om tillverkaren är
SERIÖS så tar man naturligtvis kostnaden själv!
Fattar inte varför tex SAAB står för alla haverier var det till 2008 på motorer, när försäkringskollektivet (vi) kunde tagit kostnaden. Jo för om dom inte tar skadorna så tappar junderna förtroendet för deras produkt!