0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hos mig brukar det också blinka till när pumpen startar. Jag vet inte så mycket om el men jag inbillar mig att det skulle bli bättre om man har ett mjukstartsrelä. Det är standard på 1215 i dag men det var tillval när jag köpte.
Citat från: Larsa skrivet 28 november 2006, 07:35:38Hos mig brukar det också blinka till när pumpen startar. Jag vet inte så mycket om el men jag inbillar mig att det skulle bli bättre om man har ett mjukstartsrelä. Det är standard på 1215 i dag men det var tillval när jag köpte.Det går inte ha mjukstartsrelä på enfas kompressor....
Citat från: Digital skrivet 28 november 2006, 22:17:53Citat från: Larsa skrivet 28 november 2006, 07:35:38Hos mig brukar det också blinka till när pumpen startar. Jag vet inte så mycket om el men jag inbillar mig att det skulle bli bättre om man har ett mjukstartsrelä. Det är standard på 1215 i dag men det var tillval när jag köpte.Det går inte ha mjukstartsrelä på enfas kompressor....OK, jag erkänner, har ingen utbildning på el, kompessorer och dyl .Men enl specen från nibe så ingår ett mjukstartsrelä i 1215 numera.Vad gör den för nytta då?Jag trodde att den gjorde så pumpen startade lite mjukare....
Ett mjukstartsrelä gör en mjuk start genom att koppla in två faser först så kompressorn snurrar igång sen kopplas den tredje in efter en stund, detta är ej möjligt med en kompressor som har en fas tyvärr...Mjukstart finns på alla 1215 utom 4 kw som har endast en fas...
Ett mjukstartsrelä gör en mjuk start genom att koppla in två faser först så kompressorn snurrar igång sen kopplas den tredje in efter en stund, detta är ej möjligt med en kompressor som har en fas tyvärr...
Citat från: Larsa skrivet 29 november 2006, 12:42:13Citat från: Digital skrivet 28 november 2006, 22:17:53Citat från: Larsa skrivet 28 november 2006, 07:35:38Hos mig brukar det också blinka till när pumpen startar. Jag vet inte så mycket om el men jag inbillar mig att det skulle bli bättre om man har ett mjukstartsrelä. Det är standard på 1215 i dag men det var tillval när jag köpte.Det går inte ha mjukstartsrelä på enfas kompressor....OK, jag erkänner, har ingen utbildning på el, kompessorer och dyl .Men enl specen från nibe så ingår ett mjukstartsrelä i 1215 numera.Vad gör den för nytta då?Jag trodde att den gjorde så pumpen startade lite mjukare....Ett mjukstartsrelä gör en mjuk start genom att koppla in två faser först så kompressorn snurrar igång sen kopplas den tredje in efter en stund, detta är ej möjligt med en kompressor som har en fas tyvärr...
Citat från: Digital skrivet 29 november 2006, 16:01:43Citat från: Larsa skrivet 29 november 2006, 12:42:13Citat från: Digital skrivet 28 november 2006, 22:17:53Citat från: Larsa skrivet 28 november 2006, 07:35:38Hos mig brukar det också blinka till när pumpen startar. Jag vet inte så mycket om el men jag inbillar mig att det skulle bli bättre om man har ett mjukstartsrelä. Det är standard på 1215 i dag men det var tillval när jag köpte.Det går inte ha mjukstartsrelä på enfas kompressor....OK, jag erkänner, har ingen utbildning på el, kompessorer och dyl .Men enl specen från nibe så ingår ett mjukstartsrelä i 1215 numera.Vad gör den för nytta då?Jag trodde att den gjorde så pumpen startade lite mjukare....Ett mjukstartsrelä gör en mjuk start genom att koppla in två faser först så kompressorn snurrar igång sen kopplas den tredje in efter en stund, detta är ej möjligt med en kompressor som har en fas tyvärr...Struntprat, det skulle ju inte funka alls.I min Stiebel funkar mjukstarten genom att strömmen först leds genom tre feta keramiska motstånd, ett per fas, och en bråkdel av en sekund efter starten kortsluter en kontaktor motstånden så att strömmen passerar genom kontaktorn i stället.Jag antar att de eftermonterade mjukstartreläerna bygger på tyristorteknik, och de verkar ha justerbara ramptider och strömbegränsning, men de matar fortfarande alla faser.Man skulle kunnat tänka sig en YD start, men kompressorerna har ju inte alla lidningar utdragna tyvärr. Annars skulle de ju enkelt ha kunnat kopplas om för Norgedrift också
Det här kan väl inte vara sant, om jag tappar en fas på en elmotor så vill den inte ens starta, den står bara och brummar.