0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan du inte sätta reflekterande film på fönstren?Utan att vara expert på kyldimensionering måste instrålningen via fönster vara en av dom största värmeproblemen. Betänk att solen ger ca 1kW per kvadratmeter på sommaren.Sen, gäller även VP dimensionering, så är inte volymen i kubikmeter intressant. Luften har låg värmekapacitet och det är i huvudsak fönster, samt väggar och golvs yta och K-värde som man ska beakta.
bjwa,- det här låter förmodligen som ett dumt svar på din frågeställning, men jag undrar om ni inte har tänkt på att köpa 2 st takfläktar istället?Vi köpte en stor takfläkt till vårt sovrum för ca 800 kr, och den är otroligt effektiv. Luftströmmen kan vändas uppåt eller nedåt, beroende på om man vill ha kyla eller värme. Det bästa är att den är i det närmaste totalt ljudlös!Om ni har 2 sådana fläktar i ert stora rum, och kör på högsta fläktläge, så får ni kyla så att det räcker! Det blir ju så mycket billigare än att köpa/montera en lvp...HälsningarMicra
1) Jag hittade en gång ett formulär där man beräknade kylbehov. Googla.2) Kyla sprider sig inte genom dörrar, man behöver ett aggregat per rum.3) Kolla in Fujiair hos Polo. Löjligt billigt och är också värmepump, men de kan inte garantera avfrostningsfunktionen i Sverige. Annars är väl E9 från Panasonic OK. Sannolikt billigast hos Polo också. Fast billigast varierar varje dag.4) Takfläkt är bra, men kan inte jämföras. Har man vant sig vid AC är det ett skämt.
Fråga ang den AC du använt, är den av typen slang som blåser ut den varma luften?........dom är enligt min åsikt helt värdlösa då den luft som blåses ut måste ersättas med ny vilen kommer utifrån.....och varma sommardagar när det är 25-30C ute så blir inte kyleffekten nåt vidare. Ska man ha ac så skall det vara av typen med en inne och en utedel och gas resp vätskeledning emellan.Krokodilen
Svaren ovan (tack för dem) bekräftar ungefär det jag kommit fram till innan. 4 kW kyleffekt ger bra kyla, men kanske klarar man sig på 3 kW. Jämfört med den portabla AC:n så blir det ung dubbelt luftflöde, separat inne/ute-del, bättre placering mm. Vi har f ö helt öppen planlösning så det är inga problem att sprida kylan (eller värmen).Funderar bl a på Mitsubishi Electric FA25 resp FA35 (för att de anses vara tysta). 25:an ger 3,2 kW kyla, 5 kW värme och COP 4,35 (+7). 35:an 4,1 kW kyla, 6 kW värme och COP 4,02.25:an lär räcka och bli över värmemässigt, har bättre COP, är billigare och klarar FÖRMODLIGEN att ge en OK kyla.35:an ger SÄKERT bra med kyla och är bara en 1000-lapp dyrare.Att överdimensionera värmekapaciteten behöver inte heller vara fel enligt inlägg i andra trådar utan kan t o m vara en bra idé. Men 35:an är väl av allt att döma en trimmad 25:a och då håller tydligen inte det resonemanget? Dessutom ger väl redan 25:an mer än vad som behövs i värme. Men både vid värme och kyla borde man (åtminstone stundtals) kunna köra på lägre hastighet med den större pumpen. Viktigt att få den så tyst som möjligt p g a den öppna och relativt lilla ytan.Någon som har synpunkter på detta?