0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad får dig att tro att det finns en kondensavfuktare OCKSÅ inuti den, jag har inte kunnat läsa något om den som tyder på det?
är Zeolite en sorts sten? Är den i såfall absorberande i sig? Någon som kan utveckla? b00k
Citat från: Rickard skrivet 27 november 2006, 07:30:41Vad får dig att tro att det finns en kondensavfuktare OCKSÅ inuti den, jag har inte kunnat läsa något om den som tyder på det?Bilden visar att den uppvärmda regenerationsluften passerar en "kondensor" där fukten kondenseras. Vad denna kondensor utgörs av framgår inte, men det måste var en yta som är så kall att daggpunkten uppnås. Det krävs ganska finstämda förhållanden för att detta skall ske. I alla fall på ett optimalt sätt. Regenerationsluften får inte vara för varm, måste hålla skapligt hög RF, och ytan måste vara tillräckligt kall. Skulle vara intressant att få mer information kring hur det fungerar, effektförbrukning etc.
Det finns ytterligare en ny adsorptions avfuktare som liknar den här och den heter "Ruby dry". Intressant teknik där värme återförs inne i rummet istället av ute.Raj.
Citat från: Raj skrivet 31 maj 2007, 12:52:45Det finns ytterligare en ny adsorptions avfuktare som liknar den här och den heter "Ruby dry". Intressant teknik där värme återförs inne i rummet istället av ute.Raj.Har du nån info och länk?
Jag har just köpt en Ruby-Dry.Första tanken har givit följande resultat:5,3 l16,4 kwhdvs ca 3 kwh/lMvh
...följande resultat:5,3 l16,4 kwhdvs ca 3 kwh/lMvh
Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW.
Citat från: Karl_U skrivet 23 juli 2007, 19:50:52...följande resultat:5,3 l16,4 kwhdvs ca 3 kwh/lMvhWow 3kwh/liter !? låter väääldigt ineffektivt. Kanske den funkar förhållandevis effektivare när det är kallare.Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW. Den går nästan för hela tiden så här års.Den fyller en 10L balja på 3 dagar ungefär 50-52% relativ fuktighet vid ca 19C.