0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Knappast troligt då dessa har ändå högre krav på sig ur brand och tryck synpunkt.Låt oss bara spåna på en höjning av elpriset till 2 kr villa med direkt el ca 20000 kwh då är vp med instalation inkänad på ca 1 år mot nu 2-3 år då måste man vara riktigt dum om man fortsätter köra direkt el.
Även sådana burkar kommer förbjudas. Visst det finns gör det självlösningar på kylsidan så det är väl inte omöjligt att det kommer på vp också.
Huvudsaken är väl att alla görvad man kan för att minska utsläpen av dessa gaser. Dessa regler kan ju också få till följd att det blir en ökad forskning på alternativa system utan eller med mindre miljö påverkan. Det ser jag som något positivt. Jag kan och vill tilverka egen sptit men det får jag inte.
Det kommer att bli ett miljöbrott att installera själv, och det innebär upp till 2 års fängelse för 1 installation. -- Kan inte kunden visa upp en installationskontrollrapport så är det straffbart. Samt att dom som är ackrediterade får högre krav. dvs. har man gjort en installation skall kontrollrapport lämnas till kunden annars får företaget en omgång av miljömyndigheten. Det är ju lite si och så med det idag.
Citat från: Fireman skrivet 22 november 2006, 07:53:21Det kommer att bli ett miljöbrott att installera själv, och det innebär upp till 2 års fängelse för 1 installation. -- Kan inte kunden visa upp en installationskontrollrapport så är det straffbart. Samt att dom som är ackrediterade får högre krav. dvs. har man gjort en installation skall kontrollrapport lämnas till kunden annars får företaget en omgång av miljömyndigheten. Det är ju lite si och så med det idag.Tänk om man tappar bort lappen då åker man in 2 år i fängelse! Jag brukar tvätta mina byxor och ibland glömmer jag en del lappar i bakfickan dom ser inte så kul ut efteråt...
Har redan en men de enda papperslappar hon bryr sig om som hon hittar i mina fickor är sedlar..
Baserat på gör-det-själv- principen har FOMA konstruerat en värmepumpsanläggning för nordiska förhållanden, bestående av solida och enkla moduler som är mycket lätta att sätta samman. De färdigfyllda komponenterna är vacuumerade och fyllda med köldmedia från fabrik. Systemet behöver varken luftas eller efterfyllas och monteringen kräver vid privat installation ingen certifierad installatör.Modulerna är utrustade med skruvkopplingar som är försedda med automatiska avstängningsventiler. Dessa öppnas för köldmedia endast när systemet är rätt sammankopplat och förbindelsen är tät utvändigt. Installationen blir mycket enkel, säker och normalt utförd på några få timmar. Anläggningen sammankopplas samt ansluts till elnätet med stickkontakter dvs, det krävs inga ingrepp i husets elsystem. Anläggningen kan tas i bruk direkt efter monteringen.