0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Art Deco skrivet 10 april 2009, 23:32:37Tar upp frågan som jag ställde tidigare (fick aldrig nån riktig respons):Kan man köra logger på en gammal laptop som har Winows 95 ?Sen säljer Richard olika elmätare som har olika pulser per tim, är detta då en en programmerings-sak eller gäller viss typ?.3:e tillkommande: Fins det färdiga grafer där temp och effekt från elmätaren visas samtidigt på samma graf/tidsaxel ?Art DecoLogger2020 fungerar normalt bra även på klena datorer, och det fungerar med Win95.De olika elmätarna fungerar allihop tillsammans med logger2020, man ställer in antalt pulser/kWh i inställningarna för programmet.Man kan lägga upp hur många grafer som helst, det finns inga "färdiga grafer" utan du bygger själv upp grupper av givare/elmätare och kan sedan öppna varje grupp som en graf.Om du har elmätare som visar runt 2 kW på samma graf som temperaturer som visar 40 grader så kommer det att bli svårt att se vad som händer med elkurvorna då båda använder samma upplösning, jag rekommenderar därför att man kör med separata grafer för temperaturer och elmätare.
Tar upp frågan som jag ställde tidigare (fick aldrig nån riktig respons):Kan man köra logger på en gammal laptop som har Winows 95 ?Sen säljer Richard olika elmätare som har olika pulser per tim, är detta då en en programmerings-sak eller gäller viss typ?.3:e tillkommande: Fins det färdiga grafer där temp och effekt från elmätaren visas samtidigt på samma graf/tidsaxel ?Art Deco
Citat från: Rickard skrivet 12 april 2009, 08:01:32Citat från: Art Deco skrivet 10 april 2009, 23:32:37Tar upp frågan som jag ställde tidigare (fick aldrig nån riktig respons):Kan man köra logger på en gammal laptop som har Winows 95 ?Sen säljer Richard olika elmätare som har olika pulser per tim, är detta då en en programmerings-sak eller gäller viss typ?.3:e tillkommande: Fins det färdiga grafer där temp och effekt från elmätaren visas samtidigt på samma graf/tidsaxel ?Art DecoLogger2020 fungerar normalt bra även på klena datorer, och det fungerar med Win95.De olika elmätarna fungerar allihop tillsammans med logger2020, man ställer in antalt pulser/kWh i inställningarna för programmet.Man kan lägga upp hur många grafer som helst, det finns inga "färdiga grafer" utan du bygger själv upp grupper av givare/elmätare och kan sedan öppna varje grupp som en graf.Om du har elmätare som visar runt 2 kW på samma graf som temperaturer som visar 40 grader så kommer det att bli svårt att se vad som händer med elkurvorna då båda använder samma upplösning, jag rekommenderar därför att man kör med separata grafer för temperaturer och elmätare.Det är väl Loggersoft Rickard menar?... Logger2020 fungerar tom utan Windows! Men skall man ansluta en logger2020 till en dator så skall den ha en com-port. Har man ingen com-port i en Win95 miljö så blir USB adapter ett problem!
1. Eftersom frågorna gällde elmätning så svarade jag logger 2020 för att förtydliga detta.2. Det är inga problem att köra en USB-converter i win95 så vitt jag vet, har du annan info så lägg i så fall ut texten, eller är du bara ute efter att få folk att misstro loggern baserat på dina påståenden gripna ur luften eller grundade på ren okunnighet?Jag har i alla fall aldrig fått några klagomål angående att det inte skulle fungera med win95, och USB-convertern levereras med drivutiner för win95, vilket i mina ögon borgar för att det finns stöd för detta.
Jag har ett gammalt "laptop-lik" som inte har USB utan com-port, sen följde det med en dockningsstation där det finns 2 com-portar, ...
.... Kan man förresten med gamla eller nya loggern göra energimätning om man mäter på en vvx till en L/V, där man då sätter temp-sensor på inmatat/utmatad vatenledning til vvx:en, där man då ska kunna programmera in literflödet från cirk-pumpen och få energidata?
Jag har ett gammalt "laptop-lik" som inte har USB utan com-port, sen följde det med en dockningsstation där det finns 2 com-portar, därför tänkte jag låta "liket" få tjänstgöra som mätdator vid vp-test och naturligtvis vill jag kuna mäta så många detaljet som möjligt. Kan man förresten med gamla eller nya loggern göra energimätning om man mäter på en vvx till en L/V, där man då sätter temp-sensor på inmatat/utmatad vatenledning til vvx:en, där man då ska kunna programmera in literflödet från cirk-pumpen och få energidata?
Dags för lite frågor till - det har ju gått en tid nu sen senast:1: Sensorn Dallas ds18s20, kan den fås i ett robust utförande typ inklädd i metallkapsel för krävande miljöer ?2: Ha det tagits fram någon sensor/programvara för rf fuktnivå än ?3: Tidigare fråga om värmemätning/effekt på vvx vatten in/ut, är det någon version på g där.4: Sensor för on eller off läge, typ för fläkt/4-vägs ventil m.m, finns/går detta ?5: Finns det någon sensor för luftmängd som passar till loggern.Glad sommar önskarArt Deco
Väntar med spänning på höstens tillbehör.När det gäller att kappsa tempkomponenten DS18x20 så blir nog bara en dämpning av uppfattningshastigheten om man är noga med att fylla ut tomrum med pasta eller dyl. Trögheten är att först måste kappplsingen och pastan värmas upp/kylsa ner innan givaren erhåller rätt temperatur. Om nu en inkappsling inte skulle vara bra så råder det isåfall också en mätonogranhet om man trycker givaren mot ett rör med lite pasta och buntband.