0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en IVT490 med Fjärrvärmemodulen IVT630. Eplatronen är (skall i alla fall) inte vara inkopplad (tillskottet pannan behöver tar den alltså från fjärrvärmen). Trots detta upplever jag att så fort det nu blivit lite kallare utomhus, så ökar elförbrukningen (och det enda jag kan härleda det till är värmepumpen. I somras när pannan i stort sett var avstängd hade vi en elförbrukning på på runt 15-20 KWh/dag medans det nu är ca. 35-45 KWh/dag.Alla mina termostater står uppskruvade till max, värmekurvan är på 2,8 och Fin 1,0. Har en innetemp runt 21-22 grader.Hur kan detta komma sig? Drar pannan så mycket mera el bara för att det är kallare ute eller vad?
Kan du inte se hur mycket tillskott VP:n krävt? Jämför i så fall med hur mycket fjärrvärme som gått åt.
Jag undrar över denna fråga. Hur jobbar kompressorn i IVT490? Har den start och stop- cykler? Dvs står den helt stilla helt när temp i hus/beredare är tillräckligt hög? Går då luftfläkten fortfarande då med konstant varvtal, eller har denna också stop- gå cykler, när temp i beredare/hus är tillräckligt hög? Jag gissar att kompressorn stannar eller minskar sitt arbete och fläkten alltid har fast varvtal. I så fall suger fläkten ut obearbetad varm luft ur huset i onödan.
Nu över till frågeställningen.Kan du inte spärra eltillskottet helt? Om du har fjärrvärme så borde du få all energi ur denna. Vad har fjärrvärmen för temperatur och flöde när det blir kallare ute? Om temp flöde är konstant så är jag övertygad om att du kan styra om så att FVP prioriterar extern fjärrvärme. Jag är övertygad.
Det borde vara så att fjärrvärmens temp minskar när det är tex. 30 minusgrader ute pga förluster. Innbär att du får vatten med lägre temp till dig- just när du behöver högre.