Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ger större värmepump bättre vinst  (läst 6520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ger större värmepump bättre vinst
« skrivet: 20 november 2006, 09:16:40 »
Jag har en 1,5 plans villa. Övre våningen behöver eg inte ngn värme.
Idag har jag en relativt ny oljepanna som stöd men har tankar att komplettera med en luftvärmepump.

Har då tittat på bla Toshiba RAS 10. 13 och jag tror 16.
När jag ser på konsumentverkets tester verkar det som att ju starkare pump (effekt) desto bättre ekonomi-vinst.
Är mitt antagande rätt?

Jag har tittat på Toshiba RAS 13 eller 16, Sanyo 124 och IVT GR-12. Är dessa likvärdiga i ekonomi-vinst?
Är det någon skillnad i ljud inne resp drag?
Är det skillnad i fläkteffekt dvs kunna blåsa in luft långt in i rummet.

Är det idé att ha 2 innedelar?

Tacksam för synpunkter
Adam

Utloggad Micra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 11:30:22 »
Hej adam999,

-har du en relativt öppen planlösning, så går det bra att värma ett 1½-planshus ner till bra många minusgrader. I annat fall, t.ex. 2-plan med "dålig" planlösning, så kan det vara nödvändigt att placera en innerdel på resp. plan. Det finns "Multsplit-aggregat (= 1 utedel med 2 eller flera innerdelar) eller som många väljer, -2 utedelar med varsin innerdel.

Jag vet inte om det är så mycket ekonomivinst att ta hänsyn till. Man väljer en tillräckligt kraftfull luftvärmepump, och hellre en något överdimensionerad än åt andra hållet... När en lvp blir riktigt för kraftfull antar jag att det syns negativt på elförbrukningen också, så man får nog räkna ut en viss balans på effekt/volym som ska värmas upp...

Vad det gäller de modeller du tittat på, så tror jag inte att det är så jättestora skillnader. Det fabrikat man själv äger vet man ju hur det fungerar, (och därmed gärna framhåller...) men av vad som framgår här på Forumet är det ju så de flesta lvp:s-ägarna tänker om sina respektive märken. Jag tror att man kanske hellre ska jämföra effekt mellan de fabrikat man funderar på. Säg att du kommer fram till ett uppvärmningsbehov av en lvp på minst 6,5 kW, då får man se vilka fabrikat som har modeller kring det värdet...

Ljudmässigt är det väl heller inga större skillnader, - hur man upplever ljud är ju väldigt individuellt, men av de modeller du räknar upp, så sägs det att Sanyo går ganska tyst. Tror jag läste nånstans att även Mitsubishi har en modell som är ganska tystgående... Man måste kolla inte bara fabrikaten, utan även de olika modellerna för att kunna avgöra vem man upplever är tystast.

Sen får man även betänka att en mindre lvp som måste köras på maxfart låter mer än en kraftfull som kan köras på lägre fläktinställning... (skrivet - väl medveten om att det finns motsatta uppfattningar i ämnet...) Själv tycker jag att Toshiba RAS B 13 går väldigt tyst,...^-^


Är lvp:arna lika kraftfull, bör det heller inte vara några avgörande skillnader i "kastlängd" av luftströmmen...

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 20 november 2006, 13:05:03 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 12:22:38 »
Hej
Jag har tagit upp den här tråden tidigare o ett bra svar var
1. Dom som köper för stor pump klagar mindre än dom som köpt för lite LVP
2. För stor pump går  sällan på maxeffekt som ger mindre slitage, oljud o vibrationer.
3. Ger ett högre COP vid låga temperaturer.
4. Det finns två typer av pumpar, jag kallar dom baspumpar. Baspumparna kan med ett annat expansionsrör ge högre effekt o blir då sk. trimmad pump förmodligen med högre felfrekvens, kortare liv, högljuddare o vibrerar ner. Vibrationerna utmattar rörkopplingar o kopparrör. Pumpen skall vara varvtalsreglerad ej till/från styrning

En större pump är dyrare men skillnaden är tämligen liten 3-5 tusen. Då har jag en viss överkapacitet om jag vill ha varmare inne, bygga till, små barn o gamla föräldrar.

Det vore intressant att veta vilka pumpar som är ”baspumpar” o vilka är ”trimmade baspumpar” från de olika tillverkarna.
Curt


Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 16:50:04 »
Hej och tack för utförliga svar

Ni bekräftar min tanke att skaffa en större pump som inte köras lika hårt som en liten för att uppnå samma effekt.

Jag har försökt få en uppfattning av priser för Multsplit-aggregat men hittar inga priser. Vore tacksam för tips för alla tre märkena.
Är det en fördel att ha Multisplit framför 2 separata aggregat mer än just fysiska delar som dragning etc.

Eftersom värmepumparna både ger mindre värmeeffekt och slits hårdare under kalla vintrar är min tanke att komplettera med värme från oljepannan.

Tyvärr vet jag inte hur man får fram uppvärmningsbehovet. Tacksam för tips.'

Hälsningar
Adam

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 20:22:01 »
..Är det en fördel att ha Multisplit framför 2 separata aggregat mer än just fysiska delar som dragning etc...
Mig veterligen så är det enbart en kosmetisk/utrymmesmässig fördel.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad köldmedie

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 21:07:05 »
Om du har en ny panna varför inte överväga pellets.

Värmepump i all ära men har man bra grejor kan ju andra alternativ vara en bra lösning.

Jag själv skulle aldrig ha tänkt bergvärme om jag haft en bra panna för att kunna elda pellets.
IVT Greenline HT+C9
Utfall År 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall År 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #6 skrivet: 21 november 2006, 12:19:11 »
Om du har en ny panna varför inte överväga pellets.

Värmepump i all ära men har man bra grejor kan ju andra alternativ vara en bra lösning.

Jag själv skulle aldrig ha tänkt bergvärme om jag haft en bra panna för att kunna elda pellets."



 Jag har funderat över pellets men rent fysiskt är det nästan omöjligt att kunna lagra pellets pga svårigheter med utrymme och transportväg för transportören.

Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #7 skrivet: 21 november 2006, 12:21:57 »
Jag har ytterligare en fundering kring Sanyo.
Ventilationsutveckling tar helt ansvar för installation (exkl el) för Toshiba.
När det gäller Sanyo är jag mer tveksam. Har talat med Elon och det verkar som om de anlitar en installatör och då har man delat ansvar vilket är en nackdel om problem eller reklamation uppstår.

Är det någon som i Göteborgsområdet kan rekommendera någon tar helhetsansvar.

Hälsningar
Adam

Utloggad asdf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #8 skrivet: 23 november 2006, 13:41:51 »
Om en större pump ger bättre vinst beror på vilken pump man talar om.
Se "En eller två pumpar i stort hus"
Sanyo 124 är en mycket bra ensampump, den ger omkring lika stor besparing som två sanyo 93.

På en annan plats i forumet är skrivet mycket negativt om panasonic He12dke. Den avfrostar allt för ofta när det är minusgrader enligt flera personer.
Även panasonic E15DKE har fått negativ kritik. klarar inte av snenskt klimat?
En stor pump ger bra vinst om och endast om den har bra COP-värde fullast vid -7C och bra COP värde dellast vid +7C. Det här är två viktiga saker.

Mät upp effektbehovet för ditt hus innan du köper värmepump.
Läs av elmätaren och utetemperaturen kl 22.00. Gör samma sak nästa dag kl 6.00.
Exempel temp 22.00   -4C   kl 6.00 -10C  innetemp 20C.  Medelutetemp under natten -7C. tempdiff inne-ute 27C.  Energiförbrukning under natten 30kWh.  Dividera 30.000Wh först med 27 och därefter med 8. Då får du husets effektbehov med enheten W/K. Med hjälp av detta effektbehov väljer du en eller två lämpliga värmepumpar.

Utloggad aine72

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #9 skrivet: 23 november 2006, 21:30:23 »
...
Då får du husets effektbehov med enheten W/K. Med hjälp av detta effektbehov väljer du en eller två lämpliga värmepumpar.
...

asdf,
Jag gillar formler och ekvationer. Men den här var jag inte med på riktigt. Förlåt några kanske dumma frågor, men vad står K för i enheten W/K? 27 - är det tempdiffen? 8 - är... vadå?

Har det någon betydelse när på året man gör detta?

//Henric  Sc:,h
« Senast ändrad: 23 november 2006, 21:35:53 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad (SiC)

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min fotosida.
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #10 skrivet: 24 november 2006, 09:01:54 »
Jag gillar formler och ekvationer. Men den här var jag inte med på riktigt. Förlåt några kanske dumma frågor, men vad står K för i enheten W/K? 27 - är det tempdiffen? 8 - är... vadå?

Har det någon betydelse när på året man gör detta?

//Henric  Sc:,h

Men Aine då, du får väl googla lite    ;)
http://www.octopus.tm/skola_lek1.htm
Bor i en 136kvm stor 1½-plans villa på Hammarö utanför Karlstad.
Toshiba RAS-B13GKVP-E installerad Feb. 2007.
Keddy Carat (10kW) installerad Jan. 2009.
Golvvärme i tvättstuga och elslinga runt grunden, annars ingen tilläggsvärme.

Utloggad aine72

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #11 skrivet: 24 november 2006, 09:28:10 »
Aj då...
sista raden...
Citera
...Observera att det aldrig är god ekonomi att välja en för stor värmepump...

Nu får jag börja räkna alltså.  ;)
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad (SiC)

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min fotosida.
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #12 skrivet: 24 november 2006, 09:31:24 »
Aj då...
sista raden...
Citera
...Observera att det aldrig är god ekonomi att välja en för stor värmepump...

Nu får jag börja räkna alltså.  ;)

Det är lugnt, du har ju till februari på dig...     *roflmao*
Bor i en 136kvm stor 1½-plans villa på Hammarö utanför Karlstad.
Toshiba RAS-B13GKVP-E installerad Feb. 2007.
Keddy Carat (10kW) installerad Jan. 2009.
Golvvärme i tvättstuga och elslinga runt grunden, annars ingen tilläggsvärme.

Utloggad aine72

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #13 skrivet: 24 november 2006, 09:41:45 »
Kontrollerade temperatur inne och ute samt förbrukning under natten enligt asdfs modell.

Medeltemp ute: 5.4 ºC
Temp inne: 20.5 ºC
Energiförbrukning under natten: 17 kWh

17000/15.1=1126/8 = 141 W/K

Kan detta stämma?

Så för att ha en grad högre inomhus idag, skulle det kosta 141*15=2115W iom att det är 15 graders skillnad. Vet inte om jag blev så mycket klokare av detta. Vad säger siffrorna mig egentligen? Någon som kan förklara? 
??? Sc:,h ;D
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad (SiC)

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min fotosida.
SV: Ger större värmepump bättre vinst
« Svar #14 skrivet: 24 november 2006, 10:40:00 »
8 - är... vadå?

Det borde väl vara att det förflutit 8h mellan mättillfällena?

MVH - Zeb!
Bor i en 136kvm stor 1½-plans villa på Hammarö utanför Karlstad.
Toshiba RAS-B13GKVP-E installerad Feb. 2007.
Keddy Carat (10kW) installerad Jan. 2009.
Golvvärme i tvättstuga och elslinga runt grunden, annars ingen tilläggsvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!