Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Kompressor/Vevhusvärme  (läst 4134 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad teery

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Kön: Man
Kompressor/Vevhusvärme
« skrivet: 20 november 2006, 08:32:09 »
Behövs det på en Luftvärmepump? (Jag tänker främst på alla H16 larm som finns på en heldel DKE maskiner.)
Jag har haft en CKP förut och på den satt det inmonterat. När jag sedan fick pumpen utbytt mot en DKE antog jag att det satt monterat där med, men nu blir jag lite osäker.
Det är en kinnan pump som jag har. Är det någon som vet?
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 10:14:49 »
Det finns i Kinnan-pumpar sedan ca 1år tillbaka enligt kinnan!

Jag tyckte tidigare att maskiner som E modellen knappast behövde detta då dom som värmepumpar i princip skulle gå hela tiden!
Det var en totalt felaktig bedömning då en rad orsaker faktiskt gör att pumpen står still längre stunder, obs om en isolerad pump stoppar i en timma så spelar detta säkert ingen roll pga att massavärmen från kompressorn som är isolerad håller värmen länge.

Men ibland så inträffar tex temperaturer ute som gör att man vill starta med vedeldning och är det riktigt kallt ute så pågår kanske eldningen i flera dygn.
När maskinen sedan skall starta så vet jag att kompressorn har det tufft helt klart!

Men att kompressorn skulle kunna få ett vätskeslag pga detta är jag numera tveksam till men den får en kall start med uttunnad olja och slitagemässigt känns detta inte bra.

Detta gäller alla pumpar som saknar vevhusvärme. Det finns ett skydd som innebär att vätskan inte skall kunna vandra till kompressorns sugsida första tiden efter stopp genom att växelventilen ställer sig kvar i värmedrift tills maskinen har tryckutjämnat, detta är smart därför att köldmedium inte kan nå kompressorn från trycksidan, när sedan ventilen släpper så har det mesta köldmediet lämnat innedelen ut till förångaren men det som sen inträffar är att öppning sker till sugsidan på kompressorn och kvarvarande gas i innedelen kan kondensera ut i oljan på kompressorn.

Kan denna kvarvarande gas orsaka ett haveri på kort sikt? knappast!

Att kompressorn är kall spelar ingen roll i sig, oljan tål mycket kyla innan den flockar sig!

Helt generellt så är problemet betydligt större i kyldrift och med kylmaskiner och värmepumpar som kanske saknar den smarta tidshållningen eller saknar växelventil helt!

Det viktigaste är att kompressorn absolut inte är den kallaste punkten och att tryckutjämning inte sker via sugsidan vid stopp.

Jag röstar för vevhusvärme då den ger en större säkerhet om driftfallen som ofta är svåra att bedöma skulle kunna innebära vätska överhuvudtaget i oljan!

Jag tömde en kompressor som haverat med H-16 och den var halv i vätska och jag tyckte det kändes mycket olustigt, men efter mycket funderande så var det inte särskilt konstigt då köldmediet haft fri passage via trycksidan. och betydelsen av detta konstaterande är alltså nu = noll.

I fallet med H-16 så är störnivån extremt hög med vad som kan orsaka felet och jag har mina teorier och andra har sina och Panasonic har sin men det kan faktiskt hända att bla jag kan ha fullständigt fel pga att man inte känner till skeendet i haverierna.
Alltså i vilken ordning som felet inträffar,

Ett exempel Panasonic säger att kompressorn är orsak och detta kan faktiskt innebära att felet inte har med något annat än kompressorn att göra då den kanske gör fel och elektroniken får ett spel och gör fel och som i sin tur pajar kompressorn.

Men skall man labba själv med vevhusvärmare?

En kraftigt isolerad E9DKE med en värmare runt kompressorn kan skadas om värmaren ligger med värmen kvar under drift, det blir mycket varmt!
I bland så rullas en siliconvärmekabel runt kompressorn och detta fungerar inte då kabeln brinner upp!
Skall man överhuvudtaget sätta dit värmare i efterhand så skall den termostatstyras på hetgastemperatur eller styras så den enbart värmer vid stllestånd.
Frågan är om inte kompressorisoleringen bör plockas bort upptill på DKE-3 och kanske lyftas något runt kompressorn så att värmaren inte överhettas på sikt.
Inkoppling på olika maskiner där utedelen matas av innedelen måste kollas noga så att inget kan skadas på kretskortet vid en eventuell kortslutning i värmaren senare detta gäller även trågvärmare!

Så vet man vad man gör så installera en vevhusvärmare Thumbsup

     

       

 
   
   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1452
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 14:10:59 »
...En kraftigt isolerad E9DKE med en värmare runt kompressorn kan skadas om värmaren ligger med värmen kvar under drift, det blir mycket varmt!
I bland så rullas en siliconvärmekabel runt kompressorn och detta fungerar inte då kabeln brinner upp!...
Vad det verkar så tål siliconkabeln ca 200ºC på ytan. Så varm blir väl inte ytan på kompressorn i normal drift?
(Klart som fanken (tycker jag) att man inte grillar kompressorn med värmekabel i onödan)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 14:38:18 »
Temperaturen blir hög på kompressorns yta och stripar du en silicionkabel hårt runt kompressorn så blir temperaturen väldigt hög just där kabeln ligger emot. Den brinner garanterat av men det tar några månader upp till nått år, sen kortis mot kompressorn!



 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad teery

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Kön: Man
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 16:22:40 »
Nja jag låter nog pumpen vara som den är. Det var ett uttömande svar som bosse gav. Min nya pump installerades för 1 år sedan. Jag ska nog lyfta på locket på utedelen och titta efter om det sitter en kabel där.
Är det bara panasonic som har värmare eller är det fler fabrikat? Sc:,h
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 19:06:36 »
Vevhusvärme behövs alltså redan under 20 °C ute vid lite längre stopp?
Jag har en E9BKP5SE från 2002. Är den mindre känslig? Den saknar väl vevhusvärme. Har annars funkat bra förutom fläktmotorn inne. (Garantirep.)
Om jag vill stänga av den vid vid ca +10 °C då den börjar går on/off brukar jag ställa temperaturen på 16 °C dvs inte tryck på On/off eller huvudbrutare. Är det bättre med tanke på växelventilen?

/Anders

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 19:21:06 »
Nej i pincip samma sak, dock bättre än huvudbrytare då tiden sannolikt är kortare vid fashållning av kondensator!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1452
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #7 skrivet: 20 november 2006, 20:55:39 »
Temperaturen blir hög på kompressorns yta och stripar du en silicionkabel hårt runt kompressorn så blir temperaturen väldigt hög just där kabeln ligger emot. Den brinner garanterat av men det tar några månader upp till nått år, sen kortis mot kompressorn!
Wow! Snacka om allvarliga värmeförluster. Man borde ju dra ventilation runt kompressorn i drift och blåsa ut det på batteriet.
Kan väl inte vara nyttigt om kompressorn blir 200ºC på ytan!

Är det inte så att stripningen i sig har skadat själva värme-elementet?
Om det vore 200+ºC borde rimligtvis buntbandet blivit lite sprött och känsligt och gått sönder.
Eller blir det 200+ºC ifall man kör kompressorn och värmeslingan samtidigt?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #8 skrivet: 20 november 2006, 21:32:16 »
Ang värmekabel.
har man en värmekabel så räcker det med väldigt små effekter för att säkerställa att man inte får vätskeslag. det räcker med att sätta en hand på kompressorn för att köldmediet ska börja koka av, kompressorn kommer vara vätskefri tämligen snart.den kommer senare att kondensera på ett kallare ställe. därav sanningen att köldmediet alltid vandrar till kallaste stället.
problemet är att köldmediet har en tendens att piskas ner i kall olja varpå det smörjer dåligt,oljan måste vara varm.
om pumpen står still en längre stund och utebatteriet/Förångaren kyls av så skulle man kunna få vätskeansamling med medryckning från förångaren vid start.
värmekabel rekomenderas starkt
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Kön: Man
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #9 skrivet: 21 november 2006, 01:04:59 »
Nja jag låter nog pumpen vara som den är. Det var ett uttömande svar som bosse gav. Min nya pump installerades för 1 år sedan. Jag ska nog lyfta på locket på utedelen och titta efter om det sitter en kabel där.
Är det bara panasonic som har värmare eller är det fler fabrikat? Sc:,h

Fujitsu säljer sina VP med förmonterad kompressorvärmare och trågvärmare.

Utloggad Kund_v-fors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #10 skrivet: 21 november 2006, 21:43:31 »

om pumpen står still en längre stund och utebatteriet/Förångaren kyls av så skulle man kunna få vätskeansamling med medryckning från förångaren vid start.
värmekabel rekomenderas starkt

Konstig fråga kan det tyckas: Är det så att man alltid bör ha stickproppen som värmepumpen är ansluten till eluttag ansluten? Har precis fått utedelen utbytt (Kinnan) så det är säkert installerat på den.
En annan fråga: Erfarenhetsmässigt vilken fläkthastighet ska man ha på VP när man använder den i HEAT läget?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #11 skrivet: 22 november 2006, 16:12:16 »
Jag har nu direkt erfarenhet av över 20 driftsår med ett antal pumpar. Panasonic som alla körts som de levererats. 2 av dem har behövt trågvärme, men det är alldeles vid havet. Övriga helt utan varje form av värmekabel. Samtliga i Bohuslän/Västergötland.

Anvnd maskinerna som de levereras!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Kompressor/Vevhusvärme
« Svar #12 skrivet: 22 november 2006, 16:58:54 »
Jag tycker nog det räcker om man stoppar i sladden ett tag innan drift. ju kallare desto längre drift på värmekabel.man bör nog få upp tempen på olja innan drift, framför allt vid kall väderlek och långa driftstopp. kan säkert ta upp emot 12-15 timmar om det är kallt. men all tid är bättre en ingen.
ang fläkt så går den mest optimalt (rent kyltekniskt)på auto, men om det behövs för värmespridningens skull så ös på.
lycka till: ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?