Det finns i Kinnan-pumpar sedan ca 1år tillbaka enligt kinnan!
Jag tyckte tidigare att maskiner som E modellen knappast behövde detta då dom som värmepumpar i princip skulle gå hela tiden!
Det var en totalt felaktig bedömning då en rad orsaker faktiskt gör att pumpen står still längre stunder, obs om en isolerad pump stoppar i en timma så spelar detta säkert ingen roll pga att massavärmen från kompressorn som är isolerad håller värmen länge.
Men ibland så inträffar tex temperaturer ute som gör att man vill starta med vedeldning och är det riktigt kallt ute så pågår kanske eldningen i flera dygn.
När maskinen sedan skall starta så vet jag att kompressorn har det tufft helt klart!
Men att kompressorn skulle kunna få ett vätskeslag pga detta är jag numera tveksam till men den får en kall start med uttunnad olja och slitagemässigt känns detta inte bra.
Detta gäller alla pumpar som saknar vevhusvärme. Det finns ett skydd som innebär att vätskan inte skall kunna vandra till kompressorns sugsida första tiden efter stopp genom att växelventilen ställer sig kvar i värmedrift tills maskinen har tryckutjämnat, detta är smart därför att köldmedium inte kan nå kompressorn från trycksidan, när sedan ventilen släpper så har det mesta köldmediet lämnat innedelen ut till förångaren men det som sen inträffar är att öppning sker till sugsidan på kompressorn och kvarvarande gas i innedelen kan kondensera ut i oljan på kompressorn.
Kan denna kvarvarande gas orsaka ett haveri på kort sikt? knappast!
Att kompressorn är kall spelar ingen roll i sig, oljan tål mycket kyla innan den flockar sig!
Helt generellt så är problemet betydligt större i kyldrift och med kylmaskiner och värmepumpar som kanske saknar den smarta tidshållningen eller saknar växelventil helt!
Det viktigaste är att kompressorn absolut inte är den kallaste punkten och att tryckutjämning inte sker via sugsidan vid stopp.
Jag röstar för vevhusvärme då den ger en större säkerhet om driftfallen som ofta är svåra att bedöma skulle kunna innebära vätska överhuvudtaget i oljan!
Jag tömde en kompressor som haverat med H-16 och den var halv i vätska och jag tyckte det kändes mycket olustigt, men efter mycket funderande så var det inte särskilt konstigt då köldmediet haft fri passage via trycksidan. och betydelsen av detta konstaterande är alltså nu = noll.
I fallet med H-16 så är störnivån extremt hög med vad som kan orsaka felet och jag har mina teorier och andra har sina och Panasonic har sin men det kan faktiskt hända att bla jag kan ha fullständigt fel pga att man inte känner till skeendet i haverierna.
Alltså i vilken ordning som felet inträffar,
Ett exempel Panasonic säger att kompressorn är orsak och detta kan faktiskt innebära att felet inte har med något annat än kompressorn att göra då den kanske gör fel och elektroniken får ett spel och gör fel och som i sin tur pajar kompressorn.
Men skall man labba själv med vevhusvärmare?
En kraftigt isolerad E9DKE med en värmare runt kompressorn kan skadas om värmaren ligger med värmen kvar under drift, det blir mycket varmt!
I bland så rullas en siliconvärmekabel runt kompressorn och detta fungerar inte då kabeln brinner upp!
Skall man överhuvudtaget sätta dit värmare i efterhand så skall den termostatstyras på hetgastemperatur eller styras så den enbart värmer vid stllestånd.
Frågan är om inte kompressorisoleringen bör plockas bort upptill på DKE-3 och kanske lyftas något runt kompressorn så att värmaren inte överhettas på sikt.
Inkoppling på olika maskiner där utedelen matas av innedelen måste kollas noga så att inget kan skadas på kretskortet vid en eventuell kortslutning i värmaren senare detta gäller även trågvärmare!
Så vet man vad man gör så installera en vevhusvärmare Thumbsup