Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Kan utedelen ventilera vinden?

ja
0 (0%)
nej
8 (100%)

Antal personer som röstat: 8

Omröstningen har avslutats: 28 november 2006, 13:23:39

Författare Ämne: Vindsplacering  (läst 2045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jta62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vindsplacering
« skrivet: 18 november 2006, 13:23:39 »
Ska installera en luft/luftvärmepump inom kort i min 1-plansvilla. Tänkte lösa två problem på en å samma gång genom att placera utomhusenheten på kattvinden och låta frånluftströmmen ledas genom en kanal ut genom husgaveln. Dränaget likaså. En positiv sak som jag ser det borde vara att den får det bästa tänkbara skydd för väder å vind. Det andra är att ventilationen på vinden som idag är undermålig, får ett avsevärt lyft pga. pumpens luftförbrukning.
Självklart så misstänker jag att tempen på vinden kommer att sänkas betydligt med ökad energiavgång som följd genom takisoleringen. Men den smällen får jag ju ändå ta om jag förbättrar ventilationen på annat sätt. Dessutom så återvinner jag förhoppningsvis den energin genom att uteenheten får lite varmare luft att jobba med.
Har i dagsläget fullt öppet i takfoten för inkommande luft på vinden men praktiskt taget ingen från-ventilation, varken i gavlarna eller i nock.
Låter denna idé rimlig..????
/Tomas

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vindsplacering
« Svar #1 skrivet: 18 november 2006, 13:39:29 »
Trolig får du buller i fraluftkanalen .Og støy i fra tilluften risikerer du og dersom det er trangt , kan det bli en fløytefunksjon .
 *vinkar*Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vindsplacering
« Svar #2 skrivet: 18 november 2006, 15:49:07 »
Lite väl stort luftflöde i en utedel skulle krävas minst ett 500 mm hål i diamete på varje sida om vinden plus att du kommer kyla ner vinden blir ett stort dragigt frysrum med en vp som ger dålig effekt.
Glöm den iden!!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jta62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vindsplacering
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 20:07:04 »
OK, förvandla vinden till kylrum kan jag tänka mej men sämre verkningsgrad på VP?? Blir ju inte kallare på vinden än ute..där skulle den ju ha suttit annars. Sammanlagda arean på luftinsläppen mellan takstolarna vid takfot övrträffar ju arean på ett hål med diam 500mm. Borde räcka med ett hål... för den utgående luften från VP..eller e jag helt ute å simmar..??
/Tomas

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vindsplacering
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 20:25:42 »
Så länge du inte har någon luft som återcirkulerar till pumpen så blir det ju inte kallare på vinden än ute-temp.
Om luften måste gå igenom en längre kanal för att nå utblås-sidan så får du strömmningsförluster, det i sin tur leder till mindre effektiv VP.

Jösses, vill du verligen ha så pass väl-ventilerad vind?!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Vindsplacering
« Svar #5 skrivet: 19 november 2006, 10:42:40 »
Energi kan inte skapas eller försvinna bara omvandlas, utedelen omvandlar luften pÃ¥ din vind till värme energi, men tillför du inte tillräckligt med ny luft sÃ¥ kan den ju inte omvandla samma luft, efftersom de dÃ¥ inte finns nog med energi kvar (om man hÃ¥rd drar det)  b00k
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!