Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken temp skall man ha i "sparläge"  (läst 2648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« skrivet: 15 november 2006, 16:41:45 »
Vill ha sommarstugan i rätt sparläge, vilken temp skall man ha med hänsyn till att ligga på rätt sida om daggpunkt?
En lev rekommenderade 12 -14 ºC

Är det nån som har nån länk till hur man blir klokare på daggpunkten.

Har problem med att det är "muggig" doft i huset, alla kläder måste gå direkt i tvätten när man kommer hem :(

Idag kan huset gå ned till 4-8 ºC inomhus.

RÃ¥d!?
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #1 skrivet: 15 november 2006, 23:35:19 »
Jag antar att du menar vinterhalvåret?

Muggig doft är egentligen ett ventilationsproblem, jag misstänker att huset har endast djälvdrag och att du stänger alla till och frånluftsdon på vintern?

Du kan säkert ha max 10 ºC inne om du öppnar lite på ventilationen. Se över vad du har för ventilation i huset och återkom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #2 skrivet: 16 november 2006, 09:11:42 »
Jo det är vinterhalvåret.

Befintlig ventilation är självdrag i de ev springor som finns i fönstren, ventiler finns nästan inte. Finns i framtida planer att få till bättre ventilation. Tyvärr(?) har huset 12 "riktiga" rum + hallar, trappor, badrum mm, så det är en del jobb att göra en bra lösning (som jag inte vet hur den skall se ut).

En anledning till att jag vill ligga sÃ¥ högt i temp (förutom det här med daggpunkt mm) är att det är ett stenhus. Jag börjar elda pÃ¥ fredag em, sent lördag kväll börjar det bli ok inomhus. DÃ¥ kör jag i början av eldningen ut uppÃ¥t 50kW i stammen, mätt med en Kamstrup fjärrvärmemätare frÃ¥n Rickard  :)    Har även Rickards logger sÃ¥ man ser verkligen hur trögt huset är :(  Att göra den här typen "rampning" med en framtida värmepump gÃ¥r inte effektmässigt. :'(
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #3 skrivet: 16 november 2006, 12:25:21 »
Jo det är vinterhalvåret.

Befintlig ventilation är självdrag i de ev springor som finns i fönstren, ventiler finns nästan inte. Finns i framtida planer att få till bättre ventilation. Tyvärr(?) har huset 12 "riktiga" rum + hallar, trappor, badrum mm, så det är en del jobb att göra en bra lösning (som jag inte vet hur den skall se ut).

En anledning till att jag vill ligga så högt i temp (förutom det här med daggpunkt mm) är att det är ett stenhus. Jag börjar elda på fredag em, sent lördag kväll börjar det bli ok inomhus. Då kör jag i början av eldningen ut uppåt 50kW i stammen, mätt med en Kamstrup fjärrvärmemätare från Rickard  :)    Har även Rickards logger så man ser verkligen hur trögt huset är :(  Att göra den här typen "rampning" med en framtida värmepump går inte effektmässigt. :'(

Aha, det var lite nya förutsättningar, du bör nog inte sänka innetempen mer än ett par grader, min 16-17 ºC, och skaffa fjärrstyrning så att du kan dra på temperaturen på VP:n något dygn innan du ska dit. En enkel lösning på ventilationen är mekanisk frånluft i badrummen och se till att luften kan komma dit via springor under dörrarna.

Vad eldar du i?
« Senast ändrad: 16 november 2006, 12:26:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #4 skrivet: 16 november 2006, 12:49:54 »
Vad eldar du i?

Min älskade gamla kombipanna (ved/olja) från Exoverken (heter numera Euronom) från 1963. Ger många kW (har mätt upp 80kW på fullskaft) med en verkningsgrad (enl Euronom) på 40-45%....

Frostfritt i vinter kommer jag att hålla med en 6kW elpatron, del av en gammal havererad IVT från 1986. Elmätaren kommer att snurra fiR:
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #5 skrivet: 17 november 2006, 07:18:27 »
Vad eldar du i?

Min älskade gamla kombipanna (ved/olja) från Exoverken (heter numera Euronom) från 1963. Ger många kW (har mätt upp 80kW på fullskaft) med en verkningsgrad (enl Euronom) på 40-45%....

Frostfritt i vinter kommer jag att hålla med en 6kW elpatron, del av en gammal havererad IVT från 1986. Elmätaren kommer att snurra fiR:

Här är nog förklaringen, så länge du eldar i pannan så får du antagligen hyfsat självdrag i ventilationen men eldar du med elpatron så avstannar den och du får unken luft inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken temp skall man ha i "sparläge"
« Svar #6 skrivet: 17 november 2006, 10:09:35 »
Problemet med doften i kläderna när man kommer hem från huset har funnits så länge jag minns, >40 år. Huset har aldrig varit "komplett" uppvärmd nånsin, byggt 1942 av farfar.

Mitt mål med tråden är att få lite inputs hur jag får huset att "må bra".
Inte så stora temp pendlingar. I mars i år var det -1 ºC i ett av rummen, ett tillbygge i trä, när vi kom dit (dock 10 ºC i stammen *roflmao*). Efter eldning ett dygn så är man uppe i 20 ºC

Ventiler finns, ur minnet, pÃ¥ 4 ställen i huset. En av dessa har mekanisk frÃ¥nluft, dock bara när ljuset i badrummet är tänt  8). Behöver nog sätta in ventiler, huset har "taskig" planlösning för t.ex. luft/luft. Försöker hitta diskreta ventiler, huset är sÃ¥ nära kulturobjekt (trots byggÃ¥ret) man kan komma utan att vara klassat som det.

Min drömlösning pÃ¥ värme sidan vore v/v VP som hÃ¥ller fortet när jag inte är där samt en fjärrtänd vedpanna som jag drar igÃ¥ng pÃ¥ distans innan vi Ã¥ker till huset. Tyvärr sÃ¥ är det svÃ¥rt att räkna hem en sÃ¥n lösning  :-\

Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 440
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!