0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Lasse Å! Är lite nyfiken om din he-12:a lyckades hålla varmt ditt hus på 112kvm när utetempen låg på -18 grader eller fick du då stötta med annan värmekälla?//Krister
Men med fläkten på full blås hela tiden...Kostar inte det en massa??? Eller känner den ändå av tempen och går ner i hastighet trots 5an?
Mer blås genom innerdelen = större avkylning = mer avgiven energi = kallare innebatteri= större tempdifferens= mera upptagen energi= bättre verkningsgrad= lägre elräkning.
Krister...har du stor ekonomi del så det lönar sig med en pump?Jag har fått erbjudande att köpa en ll pump riktigt billigt.... långt ifrån så effektiv som he12án men snor billig.... men jag tänkte att det inte skulle bära sig efter som jag har så liten ekonomidel och har hittils bara behövt ha igång ett ellement lågt ställt. så det drar ändå så lite ström. (garaget ca 45kwm övrigt ca 10kwm)
Citat från: Lasse å skrivet 15 november 2006, 20:28:53Krister...har du stor ekonomi del så det lönar sig med en pump?Jag har fått erbjudande att köpa en ll pump riktigt billigt.... långt ifrån så effektiv som he12án men snor billig.... men jag tänkte att det inte skulle bära sig efter som jag har så liten ekonomidel och har hittils bara behövt ha igång ett ellement lågt ställt. så det drar ändå så lite ström. (garaget ca 45kwm övrigt ca 10kwm)Nej min ekonomidel är absolut inte stor den tillsammans med garage groventre och förråd är bara ca 50kvm och i garaget är nocrian 9.7kw placerad men har ju öppet mellan alla rummen och in till bostadsdelen så att den hjälper ju till med värmehållningen där oxå men som jag skrev innan ska jag till sommaren skifta plats på pumparna så att jag får den kraftigare pumpen (nocrian) i bostadsdelen. Så om du fått tag i en hyffsad pump billigt så tycker jag absolut att du ska slå till på den och kan du då ha lite öppet mellan garage och bostadsdel så kan du ju nyttja överkapaciteten från pumpen i garaget till bostadsdelen när det behövs tex riktigt kalla dagar. Men oftast så är ju tyvärr garagen betydligt sämre isolerade än själva bostadsdelen så ofta underskattar folk kostnaden av att hålla tex 10-15grader i garaget men den kostnaden blir ju betydligt mindre med en vp än med direktel. Så jag tycker absolut att du ska köpa en vp till garaget om du bara känner att du har ekonomi för det. Eftersom du bor i Piteå så vill jag tipsa dig om en pump som finns på din ort och verkar vara mkt prisvärd: 6kw inverter 410 gas 10 graders funktion värmekabel och vevhusvärmare 2 år materialgaranti 5 år kompressorgaranti 5925kr inkl moms. Skickar med länken http://www.aircon.se/ PS: zymbo heter pumpen.//Krister
Ok,Prövade med start i går kväll. Pumpen på max, 22 grader. Det blev lite varmare i huset men jag tyckte nog den gick för fullt mest hela tiden. Det gick 1,1 kw i timmen. Normalt???