0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kisan systemet, är det någon som känner till det ? Jag tror att Mecmaster i osd säljer detta. Någon som vet något om detta ?
Det finns tydligen referensanläggningar i Östersundstrakten som har helkonverterats, enligt följande länk:http://www.svenskfjarrvarme.se/download/3026/V%C3%A4%2014%20Elkonvertering.pdfAnnars var det inte värst mycket skrivet om det...
Jag Finns i närheten men har inte hört om nåt hus. Men det är väl helt vanliga raddar och istället för koppar har man andra rör...Jag är liite skeptisk på sånt som är nytt en hel del visar sig vara skit! Jag har tex ett rörsystem som nu är 53 år (gröna rör numera heter dom blå). Jag räknar kallt med att det ska stoppa minst lika länge till.Jag är lite skeptisk till PEX också, den som finns nu är iofs godkänd och ska va diffusionstät.Varför inte köra med koppar. (dit kan jag sträcka mig ) har du källare kan du ju mata underifrån! oömmare att dra rör i källaren. Rickard han gick i sin torpargrund, det funkar ju också. Men har man platta på mark då blir det väl till att dölja dom i nån sockel det finns färdiga system för det också.Har man övervåning kan man ev gå i takvinkeln istället och mata dels uppåt och nedåt.Om man ska ha fjärrvärme sen, så hjälper ofta den leverantören till med "mass"upphandling. det blir pressade priser då!Jag har tittat på några i Östersund som konverterat till fjärrvärme, det var lite blandet hur dom drog och det var koppar vad jag såg!!
jag använde mig av kisan när jag konverterade mitt hus och instalerade golvvärme!använda ALU-pex med klämm-kopplingarganska lätt jobbat med bock verktyg och så!har lite rör över om du är intresserad!