0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrar om nån har 18 grader inne!?Golvvärme har en del förluster nedåt, men i vägg blir det utåt istället... Jag vill nog inte ha vatten i varesig vägg eller golv... tänk när lite tyngre dom ska upp på väggen...Min avgjutning på en lax tex som väger minst 10 kg.Fram med borren osså rakt in i väggvärmen!
Citat från: Bertil skrivet 13 november 2006, 23:18:53Undrar om nån har 18 grader inne!?Golvvärme har en del förluster nedåt, men i vägg blir det utåt istället... Jag vill nog inte ha vatten i varesig vägg eller golv... tänk när lite tyngre dom ska upp på väggen...Min avgjutning på en lax tex som väger minst 10 kg.Fram med borren osså rakt in i väggvärmen!Bertil försöker lura oss alla att han fått en lax på 10 kg.....hehe
Samma värmekomfort uppnås med ca 15% - 20% lägre energiförbrukning.Att det tycks baseras på att omvandla värmen i kopparrör till infravärme.
Med speciella värmestrålare, s.k. IR-strålare, kan stora energimängder överföras på liten area utan direkt kontakt med någon yta eller varm luft. Eftersom värmeöverföring genom strålning blir betydelsefull först vid höga temperaturer har IR-strålare alltid en yta med hög temperatur som avger värmestrålning. Den höga temperaturen åstadkommes på två principiellt olika sätt; genom elektrisk värmning eller genom förbränning av gas. Avhandlingen har som ett delsyfte att jämföra olika egenskaper hos elektriska och gasvärmda IR-strålare
Har för mig att det en gång i tiden fanns någonsorts infravärmesystem som man monterade i innertak.Det blev varmt på huvudet men kallt i övrigt.