0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska ev byta till fjärrvärme. Har en Nibe Fighter 100 frånluftsvärmepump som värmer tappvatten. Efter fjärrvärmeinstallationen (och den dyra vattenradiatorinstallationen) kommer varmvattnet från fjärrvärmen. Men jag behöver fortfarande fläkta ut inneluft. Försöker hitta möjlighet att återvinna värmen via fläktkonvektor. Men alla annonser visar bara från- och tilluftssystem. Tror att många direkteluppvärmda villor med självdrag eller frånluftsventilation har detta problem nu när fjärrvärmeinstallation börjar bli lönsam. Frågor 1) Skulle det gå att koppla en fläktkonvektor till min Nibe istället för varmvattenberedning ?2) Finns den någon modern produkt för mitt behov ?Hälsningar Karl-Erik
Varför fjärrvärme?Du kan lika gärna stoppa in en Comfortzone tillsammans med dina nya vattenradiatorer?Om du ändå bestämmer dig för fjärrvärme så använd din F100 för att förvärma varmvattnet (slå av elpatron) och toppa temperaturen på varmvattnet med fjärrvärmen i stället för att bygga om grejorna.
Tempen på den termiska blandningsventilen måste vara inställd lägre än temp från växlaren.. möjligen 55 ºC på blandningsventilen och 60 ºC från fjärrvärmeväxlaren....bara en snabb tanke..
Prata dock med din fjv leverantör om systemlösningen så att en godtagbar avkylning av fjv-vattnet erhålls....kunde inte låta bli och rita upp ett sätt att inte störa avkylningen av fjv-vattnet.
Och returvattnet värmer väl fjärrvärmeverket bara på och skickar ut igen?
Bra avkylning = låg retur på fjärrvärmevattnet ger lägre kulvert förluster, bättre el utbyte vid kraftvärme, bättre verkningsgrad på rökgaskondensering och det krävs mindre pumpenergi. Bara positivt med bra avkylning med andra ord. Thumbsup Detta är något som alla fjärrvärmeföretag eftersträver, många har någon typ av flödestaxa/flödespremie för att det skall löna sig för kunden att hålla bra skick på sin anläggning.
HejBetyder det här med avkylningen att dom kräver att man gör av med en viss minimi mängd värme ?Hur varmt måste man ha på sommaren isåfall ?MVHMesser
Ska fundera över den fina skissen - men jag tror att Gävle energi inte vill ha några sådana ovanligheter i sitt system. En poäng med fjärrvärmen är ju att dom ansvarar för drift.Tack igen för intresset !Hälsningar Karl-Erik