Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle behöva lite rÃ¥d, Tack??  (läst 1928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaffa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Skulle behöva lite råd, Tack??
« skrivet: 12 november 2006, 22:01:43 »
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med olika idéer för att få ordning på ekonomin på sikt. Har bott i vårat hus i snart 1 år med direktverkande el. Det verkar som elräkning hamnar på 23000KWh inkl hushållsel, d.v.s runt 18 000 i uppvärmning och varmvatten. Hushållet består av 3 personer idag men blir säkert 4 senare.

Huset: Ett avlångt enplans hus byggt 1970 med halvöppenplanlösning i ena halvan och en lång svängd korridor mitten av den andra delen. Boytan är ca185 m2. Huset har både nya och gamla el-radiatorer. Självdrägsventilation, dålig p.g.a. jag inte hunnit sätta upp friskluftsventilerna ännu. Huset ligger utanför Göteborg. Installerade en Sanyo 123 luftluft värmepump i våras, vet alltså inte om den fungerar bra.

Här är lite förslag jag funderat på:

1, Tilläggsisolera vinden. Har idag 180 mm mineralull och skulle efter tilläggsisolering få ca 500 mm totalt. Problemet är att offerterna sa att det skulle kosta ca 28000kr. Dyrt?? Takytan är ca 220 m2. Huset hade platt tak från början och har nu sadeltak ovanpå det gamla platta taket. Ett annat problem är att vid tilläggsisolering måste jag se till att den gamla luftspalten under det gamla taket blir tät ute i kanten av taket.

2a, Installera ett elektronsikt styrsystem och behålla de gamla el-radiatorerna. Det verkar som många förordar IQ-term här eller ska man välja Energicomfort. Läste ett test i Råd och Rön: http://www.radron.se/templates/test____3388.asp

2b, Eller ska man bytta el-radiatorerna till nyare el-radiatorer med bättre termostat eller Pyrox: s el-radiatorer. Pyrox är små fläktkonvetorer som ersätter el-radiatorer. Dessa ska bara kräva ca 50 W/m2 istället för ca 80 W/m2 som jag har idag. En pyrox-radiatorer kostar ca 2000 kr.
http://www.pyrox.se/

3a , Minska varmvattenförbrukningen med solvärme. En solpanelanläggning med bidrag verkar kosta runt ca 25-30 000. Ska man bara ha en varmvattenberedare eller ska man ha en ackumulatortank också?

3b, Förbättra ventilationen och sätta en liten frånluftspump. Idag är all frånluftsventilation(självdrag) samlade i två skorstenar. En enkel Nibe 100 frånluftspump verkar kosta ca 17000 sen installation 5000-10000. Alternativt köper man en begagnad pump nu, eftesom jag troligtvis har rejält med överskott av värme i ventilationsluften. Men frånluftsventilation måste bli mekanisk ventilation först . Vet inte om det är svårt men eftersom jag har vind och alla frånluftsdon är samlade där borde det vara relativt enkelt koppla ihop dem. Spirorör verkar vara relativt billiga.

4, Konvertera till vattenburet uppvärmningssystem och någon form av värmepump eftersom jag inte har plats för någon panna med bränslelager. Huset har idag 17 element. Alternativt bara ersätta radiatorerna i den del som inte har öppen planlösning med vattenburet system och hoppas att luft-luft värmepumpen värmer den andra delen bra. Har även en dålig brakamin där. Vill helst inte använda den som primär källa eftersom jag har småbarn. Om man konverterar, vad kostar ungefär ett vattenburet system i bara material, material med installation och vilken typ av värmekälla ska man välja? Läste lite på er sida om Comfortzone frånluftsvärmepump kan det vara ett realistiskt alternativ?
 
5, Gör ingenting och betalar för en elförbrukning på ca 19-20 000KWh per år, uppvärmning och varmvatten ca 14-15 000 KWh. Det är vad min granne i ett likadant hus har efter installation av en luftluftvärmepump.

Tacksam för input om hur man ska tänka. Vi trivs bra i huset och kommer säkert att bo här i minst 5-10 år. Vi vill ha ett praktiskt, bra och ekonomiskt boende på lång sikt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!