0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men jag skulle aldrig sätta in en så lite VP i ett hus på 150kvm.
Jag har också en pelletskamin, så den maskinen är inte ensam om att värma huset. egentligen vill vi endast ha det så att vi inte ska ha element alls utan bara pelletskamin och lvp.Är den ändock för liten. En kille från en kylfirma tyckte att det skulle räcka med en ex fujitsu asy 9 räckte gott o väl.Men tror du inte det räcker när jag kör pellets också?
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 16 november 2006, 23:26:27Men jag skulle aldrig sätta in en så lite VP i ett hus på 150kvm.Vårt hus är på drygt 200m2, skulle du avråda mig också? Jag har pellets och vattenburet så den kommer inte att vara den huvudsakliga uppvärmningen. Jag har ett rum på ca 50m2 som har underdimensionerade radiatorer. På sommaren kan det dessutom bli väldigt varmt i dessa rum med mycket fönster mot söder så därför har vi funderat på en luft/luft, dels för att få mer värme på vintern och dels för att få kyla på sommaren. Den kunde dessutom fungera som en liten backup ifall pannan lägger av. Värmespridningen till resten av huset blir rätt liten eftersom det bara finns en dörr placerad i ena hörnet av rummet men lite kanske går genom mellanbjälklaget upp till ovanvåningen?Tänker jag fel? Är det bättre att satsa på större radiatorer, fönstermarkiser och en AC?
här kommer IVT fantasten med sitt alternativ.Skaffa en IVT 12 FR-G 6.5 kw 2 års garanti + 6 års försäkring utan x-tra kostnad samt att du manuellt kan ställa luftriktningen dels åt höger dels åt vänster eller både åt höger och vänster kan det bli bättre kanske med en grogg i hande också??
Är pellets pannan dålig med tanke på att du ville ha extra värme eller är det bara fel på elementen?Om du inte har en bra fungerande pellets panna skulle jag rekomendera en Inverter syyrd L/V med kyla så slipper du askan