Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation i trähus  (läst 5948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Installation i trähus
« skrivet: 09 november 2006, 16:49:55 »
Till Dig som bor i trähus eller i målade eternithus eller målade putsade hus.
Tänk på att måla väggen innan du installerar utedelen.
När den är installerad kommer du inte till att måla på en 6-11 år.

Om panelen är dålig; passa då också på att byta panel.

Utloggad solhaga

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GDS:are
SV: Installation i trähus
« Svar #1 skrivet: 14 november 2006, 15:42:19 »
Varför gör man inte det? Det kan ju inte vara värre än att måla baksidan på en vanlig vatterradiator; med en elementpensel.
HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Installation i trähus
« Svar #2 skrivet: 14 november 2006, 22:14:37 »
Utedelen bör ha 20 cm mellan vägg och maskin.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #3 skrivet: 11 december 2006, 15:48:53 »
Hur känsliga är pumparna om man lossar på dem från väggen, men samtidigt håller maskinen still?
Tänkte på det där med panelbyte bakom maskinen.. I mitt fall handlar det om fjällpanel.
Om man grundar och målar panelen, förbereder panelen med hål, och gör panelbytet eftersom.. alltså ett panel åt gången nerifrån upp, och lossar inte på mera skruvar än nödvändigt. Det må vara krångligt, men inte helt omöjligt om flera personer hjälps åt..?

Har nämligen tänkt byta panelen på stället där lvp:n skall sitta, men inte orkat göra det.. får ta det som det kommer.
Men när jag tänkt ut en handligsplan angÃ¥ende panelbyte bakom utedelen sÃ¥ ha jag inte stött pÃ¥ nÃ¥gra som helst problem, förutom dÃ¥ hÃ¥let som skall mätas och sÃ¥gas i förväg.  a:gl

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Installation i trähus
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 16:22:48 »
enligt våran installatör så är det inga problem att ta bort utedelen för att byta panel. vi kommer byta panel till våren och då måste utedelen bort.
han sa att det var isåfall bara att slå en signal så kom dom och mata in all gas i utedelen och lossade på rörkopplingarna sen skulle det bara va å skruva bort allting.
skulle inte alls ta lång tid att få bort pumpen, så vi får se till våren hur fort det går :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Installation i trähus
« Svar #5 skrivet: 12 december 2006, 16:58:31 »
helt rätt. ska inte ta mer än 5 min
Förfarande. kyldrift, stäng vätskekran, låt den suga ner sig,stäng suggaskran.klart!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #6 skrivet: 12 december 2006, 18:48:09 »
Idag fick jag min värmepump monterat.. ser inte ut att bli några som helst problem att byta panelen, och min installatör sa samma sak, blir det problem med panelbytet så är det bara att slå ett signal.. Dock så måste man vacumsuga om, när man lossar hela utedelen..

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2007, 22:33:54 »
Till Dig som bor i trähus eller i målade eternithus eller målade putsade hus.
Tänk på att måla väggen innan du installerar utedelen.
När den är installerad kommer du inte till att måla på en 6-11 år.

Om panelen är dålig; passa då också på att byta panel.

Personligen skulle jag som bor i trähus aldrig få för mig att montera min utedel på väggen. Här är det marken som gäller. Iof beror det väl lite på hur stum väggen är. Bankar jag lite med näven så känner man hur det vibrerar och ljudet fortplantar sig. Vill inte ens tänka på hur det skulle låtit med utedelen hängandes där (inga vibrationsdämpare i världen kan få det tyst på min vägg).

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Installation i trähus
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2007, 07:19:13 »
Flytta från sommarstugan nu Mange....hehe >:D

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installation i trähus
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2007, 08:52:56 »
Tacka tusan för at Älvsbyhus säljer som smör söderut alla hus där verkar hålla sommarstugestandard *vinkar*

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2007, 08:54:16 »
Flytta från sommarstugan nu Mange....hehe >:D

Kan inte råför att det är norrmän som byggt huset ;-)
Du skulle se deras sätt att dra el. Inga kontakter för lampor i taket. (kontakterna sitter pÃ¥ väggen och är modell vanlig stickprop). De flesta rummen i huset har inga lysknappar pÃ¥ väggarna. Det mesta styrs via en central i hallen. Iof effektivt sätt att spara el. Man orkar bara  inte gÃ¥ och tända hela tiden.
Himla tur att det finns trödlösa strömbrytare.... Börjar tro att det ligger en viss sanning i varje norge historia.


Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja som rubriken lyder, eftersom jag nu är i läget med panelbyte så är det nästan tvunget att lossa på utedelen.
Hur påverkas garantin från firman som monterat pumpen? Dödar jag direkt garantin på monteringen?
Pumpen kommer inte att flyttas, och rören får sitta som de sitter, men utedelen måste väck så jag kommer åt..
Tänkte sedan anlita någon som vakumsuger systemet åt mig, litar inte mina kunskaper gällande ny apparatur och vill inte "prova på" när
meningen ändå med L/L är att spara en slant, och spara på miljön..

Hjälp mig någon. Sen bör jag tillägga att pumpen krånglat så montören var här i januari och fixade till den så att nu går den som en klocka,
så det är lite jobbigt att demontera den nu. Kan jag göra på andra sätt men panelbytet? Bygga en tillfällig ställning runt utedelen så den fixerar pumpen.
eftersom det är fjällpanel under så kommer jag åt, och får väl klyva och knäcka lite.. Risken är ju att man råkar ramla på utedelen, nån jävel fäller ställningen.. eller det som är mest sannolikt är att ställningen sjunker ner som en varm kniv i smör eftrsom huset är byggt på gammalt sjöbotten..

Har lite brådis, bygget står still pga min fundering.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Installation i trähus
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2008, 10:03:30 »

Hej

Jag skulle gjort det med utedelen kvar men lösmonterad upphängd i nått eller ett stöd underifrån men det beror ju på om det är liggande eller sående panel.
Sen skulle jag se till att måla panelen innan jag sätter dit den så jag slipper försöka måla innanför pumpen dessutom när virket torkar så finns det fär redan på spånten så det inte lyser trävitt.
Du skall bara måla utsidan av bräderna.
Du kan ju byta panelen på nästan hela huset innan du kommer till pumpen och då när du byter panelen bakom pumpen så är det bara att vara försiktig.

MVH
Messer

Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2008, 16:05:01 »
Det är liggande (fjällpanel), och pumpen är monterad mellan fönstret och grannen. Alltså en ca. 1,5m panellängder, och 3reglar att spika i varav en precis bakom pumpen så där får man inte fast panelen om man inte lossar utedelen.. Och ja, jag vet inte hur mycket vågar man dra utåt pumpen, skadas inte anslutningarna och rören när man bänglar med den för mycket..?

mvh
norrman

Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation i trähus
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2008, 09:57:56 »
Det gick bra att byta panelen, byggde en ställning runt utedelen, och gav lite extratid åt panelerna där bak. Målade dem samtidigt..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!