Hur bra det blir beror nog på hur många greder över börvärdet som vp stannar på. Är det mer än ett par grader så lutar det mer och mer åt fast kondenseringshållet. Om du kunde kolla upp det och återkomma vore det intressant.
AndersA
Delta T är 5 grader. Den kan endast justeras i servicemenyn.
Om detta är 5 grader upp från börvärdet eller 5 grader upp från en grad eller två mindre än börvärdet vet jag inte. Jag antar att det sista alternativet är korrekt.
Om jag förstått CTCs flytande reglering så ser den till att underdelen på den inbyggda VVB/Acken håller en temperatur som är någon eller några grader högre än vad som behövs ut i radiatorerna. När kompressorn startats så kommer shunten löpande att stängas för att i slutet av kompressorns gång vara relativt stängd. Allt för att hålla framledningen konstant. Det innebär väl att du samtidigt får mindre och mindre returvatten som går tillbaks till den inbyggda VVB/Acken?
Jag antar att det är så, men när shunten i slutet av kompressorns gång är stängt, har kompressorn värmt opp en massa vatten, inkluderat vattnet i volymförstoraren. Hur effektivt det blir måste jag tänka lite på. Det hela blir jo beroende på temperaturdifferenserna och hur mycket framledningstemperaturen ökar när kompressorn går. Om acktanken ökar 5 grader och framledning två grader, blir det måttligt bra. Om framledningstemp inte ökar ett dugg över börvärdet, blir volymförstoraren inte speciellt värdefull. Då kan radiatorsystemet ha så litet volym som hällst utan att det spelar någon roll för VP:ans gångtider över hovud taget.
Detta måste jag ta reda på. Inget vits i att montera något som kostar pengar och tar plats utan att få någon gevinst.
Någon CTC-expert som vet hur detta hänger i hop?
Av
denna logg (EcoAir + EcoEl) kan man se att framledningstemp hela tiden varierar några grader, men variasjonerna synast att vära oberoende av allt utom inomhustemp.