Hej på er,
vad glad jag blev att jag hittar ett sådant forum på nättet!!!!
Min historira är följande. En vecka innan vi flyttade in i vårt nyköpta hus pajade den befintliga värmepumpen. Den nya pumpen blev en IVT 490 frånluftvärmepump, som monterades i all hast så att vi i inte behöver sitta kallt.
Men nu kommer det. Eftersom montörerna satt in pumpen på "bara" 4 timmar, så tror jag att man inte har tagit hand om alla finjusteringar.
T.ex. fläkten. Vilken hastighet har fläktens fabriksinställning och måste jag anpassar den till mitt hus? I så fall hur?
Alla ventiler är föresten nyinköpta och intallatören bara stoppade in dem. Bör man inte mata flödet? Finns det några tumregler hur jag kan ställa dem själv utan speciell mätning?
Jag har högtemperaturelement och kör på värmekurva 4 (fabriksinställning) med -0,5 parallellförskutning. Temperaturen i huset är då 19-20 grader (vid utetemperaturer mellan 10 och -7grader). Verkar det ok?
Eftersom jag också har en braskamin uppmärksammade jag att när jag värma mycket med ved går pumpen i viloläge. Jag gissar att det beror på att inomhusluften är så varm att temostaterna stänger av samt att den varma frånluften räcker för att pumpen producerar tillräcklig värme. Min fundering är nu att koppla ut eltillskottet helt och bara köra på kompressor och brasvärme. Kan det funkar och är det ekonomisk?
Min sista fråga. Finns det någonstans ett komplett handbok, som beskriver vad alla menypunkter är bra för? användarhandledningen och även installationshandledningen är ju relativt knapphända.
Tack för er hjälp.