0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I mitt samtal med dem sa jag att vindkraftverket själv fasade in sig, jag hade tänkt koppla in mig på min sida elmätaren, och att mitt vindkraftverk skulle stänga av sig om nätspänningen förvannn.Inga problem så vitt han visste.För övrigt talade jag med nätchefen, han borde veta, han tjänar då i alla fall mer än vårt kommunalråd Han sa faktiskt desutom att de inte kunde stoppa mig, även om de skulle vilja, så länge mitt vindkraftverk uppfyllde de krav som finns. (Och det gör det så vitt jag förstår)
Så här sa byggnadsnämnden:Samma regler som för flaggstänger gäller för vindkraftverk (vet inte om det är oavsett storlek eller om det bara gäller små kraftverk som det jag tänkt köpa).Vindkraftverket får inte falla på annans tomt, om det skulle falla.I övrigt inga regler, de ville att jag skulle ha grannarnas tillstånd, men det tror jag är för att de skall kunna hänvisa till det om tvist skulle uppstå senare, finns nog inget krav på det.Energiverket sa:Vi kan inte stoppa dig om kraftverket uppfyller de krav som ställs, de var dessutom rätt positiva till "ny energi", även om han tyckte att det var lite löjligt med 2.2 kW max.Inga anslutningasavgifter, inga avläsningsavgifter, ingenting... om man inte satte upp ett så stort kraftverk att det påverkade säkerheten på deras nät, d.v.s. om deras ledningar var för klena - jag tror inte det är fallet med mina 2.2 kW.
Det blir när jag får tag i dem, när de kan leverera, och när vädret tillåter att jag sätter upp det.Förmodligen till våren, april -maj.Beställer nog så snart som möjligt, har för mig att jag sett en effektkurva på deras hemsida, men har inte tid att leta rätt på den just nu.
Jag kommer att köpa ett hannewind 2.2 kW vindkraftverk och logga det!!!Inga problem vare sig på kommunens byggnadsnämnd eller Pite Energi, tack för det televerket! Jag hade en liten annan approatch, så åt energiverket att de borde passa på att nischa sig som en grön kommun och ett grönt energibolag och förenkla för de som vill satsa på grön energi...Det gick hem. (Undrar om de läser detta...)