Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen som använder/funderar pÃ¥ vindkraft?  (läst 19754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drygvar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Anläggningen funkar klockrent
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #15 skrivet: 21 november 2006, 19:42:17 »
Kan du inte lägga effekten från vindkraftverket i ett eget system och mata separata elpatroner i acktanken?
Konverterat från direktel till VP med golvvärme och radiatorer under hösten 2006.
Laguppställning:
Pump: Autoterm Gemini.
Värmekälla: 150 meter markslinga
Distribution: LK Golvvärmesystem samt Purmo radiatorer.
Position: Trakterna av Ludvika, Dalarna.
Pörtets storlek: 123 kvadratmeter på markplanet. En vind ska inredas. Pörtet byggdes på 1940-talet och är från början en liten sommarstuga som växt under åren.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #16 skrivet: 07 december 2006, 15:48:44 »
Jag har äntligen fått prata med en person på geabs(gotlandsenergi) nätavdelning och på gotland är det tydligen lite problem med kabelstorleken om man vill koppla in sig på nätet. Men de håller på att utarbeta någon sorts policy som ska vara klar runt nyår. Alltså de har en kapacitetsgräns som snart var nådd. Inte för att mitt framtida verk var så stort så att det tippade över gränsen(någonstans mellan 2,2 - 11 kw siktar jag på). Men många bäckar små...
Men jag fick iallafall fram lite siffror. Med ett verk mellan 2-11 kw så behövde jag minst en 25 amp huvudsäkring och då kunde jag koppla upp mig mot deras nät och de skulle kosta 1500 per år i en elmätaravläsningsavgift och en startpeng som låg på ca 1500 per kw. Och så skulle man få betalt enl. grön el taxa. Ligger den på 25 öre/kw?
Så det är bara att räkna.

Kostnaden för uppkopplingen verkar ju inte så farlig men det verkar vara svårt att få dem(geab) att hjälpa en.
Frågade om egen elcentral för verket och det fick man visst bara ingen åverkan skedde på deras nät och de ville vara med och kontrollera att allt gick rätt(?)

Så ur rent enkelhetsperspektiv så kommer jag nog köpa ett av de mindre verken koppla till en egen central och driva en elpatron i en acktank och ev något mer.
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #17 skrivet: 29 december 2006, 13:16:36 »
Jag har äntligen fått prata med en person på geabs(gotlandsenergi) nätavdelning och på gotland är det tydligen lite problem med kabelstorleken om man vill koppla in sig på nätet. Men de håller på att utarbeta någon sorts policy som ska vara klar runt nyår. Alltså de har en kapacitetsgräns som snart var nådd. Inte för att mitt framtida verk var så stort så att det tippade över gränsen(någonstans mellan 2,2 - 11 kw siktar jag på). Men många bäckar små...
Men jag fick iallafall fram lite siffror. Med ett verk mellan 2-11 kw så behövde jag minst en 25 amp huvudsäkring och då kunde jag koppla upp mig mot deras nät och de skulle kosta 1500 per år i en elmätaravläsningsavgift och en startpeng som låg på ca 1500 per kw. Och så skulle man få betalt enl. grön el taxa. Ligger den på 25 öre/kw?
Så det är bara att räkna.

Kostnaden för uppkopplingen verkar ju inte så farlig men det verkar vara svårt att få dem(geab) att hjälpa en.
Frågade om egen elcentral för verket och det fick man visst bara ingen åverkan skedde på deras nät och de ville vara med och kontrollera att allt gick rätt(?)

Så ur rent enkelhetsperspektiv så kommer jag nog köpa ett av de mindre verken koppla till en egen central och driva en elpatron i en acktank och ev något mer.
/Tobias

Underligt, ju fler mindre verk som sätts upp ju mer borde det väl avlasta deras nät, och därmed minska kraven.
Men, visst, har man ett hus osm är avsäkrat med 16 A och bygger en 50kW's vindsnurra så förstår jag det.

Varför skulle en 2 kW's snurra tvinga dej upp på en 25 A säkring?

I övrigt verkar ju detta riktigt intressant.

Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #18 skrivet: 29 december 2006, 18:00:11 »
Jag kommer att köpa ett hannewind 2.2 kW vindkraftverk och logga det!!!

Inga problem vare sig pÃ¥ kommunens byggnadsnämnd eller Pite Energi, tack för det televerket!  ;)

Jag hade en liten annan approatch, så åt energiverket att de borde passa på att nischa sig som en grön kommun och ett grönt energibolag och förenkla för de som vill satsa på grön energi...
Det gick hem. (Undrar om de läser detta...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #19 skrivet: 29 december 2006, 18:17:12 »
Citera
Jag kommer att köpa ett hannewind 2.2 kW vindkraftverk och logga det!!!

När kommer du att köpa det (bara lite nyfiken)?

Du har möjligtvis inte några uppgifter på hur mycket effekt det lämnar vid olika vindhastigheter.
Står bara att startvinden är 2-4 m/s och max effek 9 m/s p[ deras hemsida.

Har mailat till dom för snart en månad sen men inte fått något svar än.
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #20 skrivet: 29 december 2006, 18:21:36 »
Läser med stor förvåning följande från Tracker:

man får ej koppla in en "kraftproducerande" enhet på din sida om mätaren utan man är tvungen att sälja all egenproducerad el med en separat elmätare med påföljd att nätägaren tar ut avläsningsavgifter som oftast överstiger såld produktion vid mindre vindkraftverk eller solceller.

Alltså, om man nu vill köra med eget kraftverk (oavsett typ), och inte har planer på att sälja vidare utan FÖRBRUKA DENNA ENERGI SJÄLV, finns det då regler om att det måste vara elmätare påkopplat ? Har för mig att elkraven var en speciell 2 läges brytare som omöjliggör att den egna elkraften kan gå ut "bakvägen" mot det fasta nätet, och att denna brytare då ska vara ansluten mellan mätartavla och gruppcentral på de 3 faser som matas mot gruppcentralen.

Annars är det då en expropiation från kraftbolagens sida, allt efter mätartavlan är ju ur juridisk synpunkt fastighetsägarens utrustning och ansvar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #21 skrivet: 29 december 2006, 18:22:39 »
Det blir när jag får tag i dem, när de kan leverera, och när vädret tillåter att jag sätter upp det.
Förmodligen till våren, april -maj.
Beställer nog så snart som möjligt, har för mig att jag sett en effektkurva på deras hemsida, men har inte tid att leta rätt på den just nu.
Jag antar att man kan räkna med att deras uppgifter om 3000-5000 kWh/år på en bra placering, jag räknar med ca 2000-3000 kWh/år i besparing då jag inte bor riktigt optimalt till.

Hoppas ha min nya logger färdig då också så att jag kan testa lite...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #22 skrivet: 29 december 2006, 18:26:03 »
Läser med stor förvåning följande från Tracker:

man får ej koppla in en "kraftproducerande" enhet på din sida om mätaren utan man är tvungen att sälja all egenproducerad el med en separat elmätare med påföljd att nätägaren tar ut avläsningsavgifter som oftast överstiger såld produktion vid mindre vindkraftverk eller solceller.

Alltså, om man nu vill köra med eget kraftverk (oavsett typ), och inte har planer på att sälja vidare utan FÖRBRUKA DENNA ENERGI SJÄLV, finns det då regler om att det måste vara elmätare påkopplat ? Har för mig att elkraven var en speciell 2 läges brytare som omöjliggör att den egna elkraften kan gå ut "bakvägen" mot det fasta nätet, och att denna brytare då ska vara ansluten mellan mätartavla och gruppcentral på de 3 faser som matas mot gruppcentralen.

Annars är det då en expropiation från kraftbolagens sida, allt efter mätartavlan är ju ur juridisk synpunkt fastighetsägarens utrustning och ansvar.


Jag frågade dem på PiteEnergi om just detta, men det var inget de visste om, den elkraft jag levererar får jag inte betalt för, men jag behöver inte heller betala några avgifter, precis så tycker jag det skall vara.
Har en känsla av att det är rätt mycket upp till nätägaren hur de vill agera.

Vill jag att de köper min levererade energi så måste jag byta till en elmätare som mäter å båda hållen och det kostar en slant, tveksamt om det lönar sig med så litet kraftverk.

Dessutom är vår hushållselsförbrukning, med "allt" avstängt ca 1.4 kW så jag tror inte att jag kommer att leverera särskilt många kWh/år till dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #23 skrivet: 29 december 2006, 18:34:39 »
NÃ¥gon mÃ¥ste ha blÃ¥st Tracker i sÃ¥dant fall, ett exempel är alla UPS-utrusningar som stora elförbrukare har som back-up, dom genererar ju elkraft frÃ¥n batteri-banker och har oftast diesel-elverk anslutna som gÃ¥r igÃ¥ng efter nÃ¥gra minuter, i sÃ¥dant fall skulle det föreligga krav pÃ¥ elmätare där ocksÃ¥ . Tracker fÃ¥r ta kontakt med sin nätägare igen och reda ut detta. Om det nu mot all förmodan skulle vara sÃ¥ att nätägaren har lagen pÃ¥ sin sida i detta (?) faller dÃ¥ ocksÃ¥ gällande regler pÃ¥ hemförsäkringen typ elbrand dÃ¥ det inte finns en fast gällande juridisk överlämningspunkt, hur fasen gör dÃ¥ Tracker om det blir en spik pÃ¥ nätet som bränner hans datorer och nätägaren skyller pÃ¥ nÃ¥got i hans hus som dÃ¥ hamnar i en grÃ¥zon ur ägandesynpunkt.  huvuddunk
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #24 skrivet: 29 december 2006, 18:40:20 »

Alltså, om man nu vill köra med eget kraftverk (oavsett typ), och inte har planer på att sälja vidare utan FÖRBRUKA DENNA ENERGI SJÄLV, finns det då regler om att det måste vara elmätare påkopplat ? Har för mig att elkraven var en speciell 2 läges brytare som omöjliggör att den egna elkraften kan gå ut "bakvägen" mot det fasta nätet, och att denna brytare då ska vara ansluten mellan mätartavla och gruppcentral på de 3 faser som matas mot gruppcentralen.

Annars är det då en expropiation från kraftbolagens sida, allt efter mätartavlan är ju ur juridisk synpunkt fastighetsägarens utrustning och ansvar.


med asynkrongenerator (vanlig övervarvad elmotor) måste du ha elnätet att jobba mot, då är det svårt att slå om en strömbrytare och klippa nätet
har du en synkrongenerator / egenmagnetiserad så fungerar den utan yttre nät men ska du koppla den mot ditt nät så måste du använda en nödkraftsbrytare för att koppla in den och du måste kontrollera belastningen mot den hela tiden, vid överbelastning så sjunker spänningen och vid för klent uttag så kommer vindsnurran att övervarva och i värsta fall så ramlar vingarna av så därför kopplar dom flesta in sina synkrongeneratorer på värmepatroner i acctankar.
det jag har tänkt mig själv är att köra med en asynkrongenerator mot nätet och i första hand ta bort min hushållsel och sedan när snurran producerar mer energi så laddas acctankarna
tekniken går ju faktiskt framåt så det är inga problem att bygga styrningarna, det jag vill är att lagarna ändras så att nätägaren har krav på vad som installeras på nätet för att inte orsaka personskador på linjearbetare mm.
inte gamla lagar frÃ¥n flera sekel tillbaka  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #25 skrivet: 29 december 2006, 18:44:51 »
Det vindkraftverk jag talar om har alla de funktioner du räknar upp, energiverket har vissa krav, naturligtvis, och de uppfylls så vitt jag förstått av hannevinds vindkraftverk.

Jag har full förståelse för att de egna kraftverken måste kunna samverka på ett vettigt sätt med nätet, t.ex. stänga av sig själva om nätet blir spänningslöst - detta för att skydda de som skall arbeta på det "spänningslösa" nätet.

Synkron och asynkron kan jag för lite om för att kunna uttala mig om, men som sagt, med rätt uppbyggnad av verket så var det inga problem med mitt energibolag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #26 skrivet: 29 december 2006, 18:45:34 »
NÃ¥gon mÃ¥ste ha blÃ¥st Tracker i sÃ¥dant fall, ett exempel är alla UPS-utrusningar som stora elförbrukare har som back-up, dom genererar ju elkraft frÃ¥n batteri-banker och har oftast diesel-elverk anslutna som gÃ¥r igÃ¥ng efter nÃ¥gra minuter, i sÃ¥dant fall skulle det föreligga krav pÃ¥ elmätare där ocksÃ¥ . Tracker fÃ¥r ta kontakt med sin nätägare igen och reda ut detta. Om det nu mot all förmodan skulle vara sÃ¥ att nätägaren har lagen pÃ¥ sin sida i detta (?) faller dÃ¥ ocksÃ¥ gällande regler pÃ¥ hemförsäkringen typ elbrand dÃ¥ det inte finns en fast gällande juridisk överlämningspunkt, hur fasen gör dÃ¥ Tracker om det blir en spik pÃ¥ nätet som bränner hans datorer och nätägaren skyller pÃ¥ nÃ¥got i hans hus som dÃ¥ hamnar i en grÃ¥zon ur ägandesynpunkt.  huvuddunk

ups går ej ut på nätet och matar "baklänges" utan kopplar bort nätet och ersätter det helt.
kolla istället om du får fasa in något på deras nät (efter din mätare) alltså en elproducerande enhet som kan mata nätet baklänges.
allt finns i ellagen, ska kolla om jag hittar ngn länk

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #27 skrivet: 29 december 2006, 18:46:57 »
Aha, du är tekniskt tvingad att vara kopplad mot fasta elnätet hela tiden. Hur fasen ska nätägaren då agera om några linjegubbar jobbar i nätet, slår av strömmen och din snurra är på ?
Kan man inte lösa sån problematik med någon typ av kontaktor (kraftrelä som switchar 2 vägs för att förhindra backspänning mot nätet och en konstlast som går in om nätägaren klipper strömmen ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #28 skrivet: 29 december 2006, 18:50:02 »
I mitt samtal med dem sa jag att vindkraftverket själv fasade in sig, jag hade tänkt koppla in mig på min sida elmätaren, och att mitt vindkraftverk skulle stänga av sig om nätspänningen förvannn.

Inga problem så vitt han visste.

För övrigt talade jag med nätchefen, han borde veta, han tjänar dÃ¥ i alla fall mer än vÃ¥rt kommunalrÃ¥d  ;)

Han sa faktiskt desutom att de inte kunde stoppa mig, även om de skulle vilja, så länge mitt vindkraftverk uppfyllde de krav som finns. (Och det gör det så vitt jag förstår)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #29 skrivet: 29 december 2006, 18:51:47 »
min snurra har all säkerhet som finns nästan
om dom slår av spänningen så orkar min snurra inte driva alla förbrukare på linjen
om spänningen sjunker under 220 volt eller om den går över 240 så stannar den (på ngn fas)
om frekvensen går under 48 eller över 52 Hz så stannar den
känner även av via plc om den matar baklänges så stannar den
fullgod säkerhet tycker jag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!