Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korroderande cirkulationspump  (läst 7733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Korroderande cirkulationspump
« skrivet: 07 november 2006, 11:16:23 »
Jag har under en tid upptäckt rostflagor i mina golvvärmeslingor och vi upptäckte nyss att cirkulationspumpen, en tre år gammal Grundfos UPS 21-60 har givit vika. Gjutjärnsgodset är så poröst att det praktiskt taget kan skäras med smörkniv och det gick med lätthet att trycka hål mellan pumphusets kammare (se bildens överkant).

Korrosionen har pågått under en längre tid då vi för ett drygt år sedan (mindre än två års drift) spolade fram ganska mycket rostflagor. Detta var i samband med att anslutningen till den ena flex-slangen rostade av och några månader senare även den andra. Dessa var galvade och har ersatts med rostfria diton.

Vattnet i systemet är det kommunala dricksvattnet och enligt uppgift så skall det inte vara speciellt aggressivt.

Har någon varit med om liknande incidenter och /eller har möjliga teorier om orsak och åtgärd?
« Senast ändrad: 07 november 2006, 11:19:10 av Sven »
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 07 november 2006, 11:50:21 »
Är golvvärmeslingorna av polymertyp beror det på att syre diffunderar genom materialet. Varmt vatten plus syre korroderar järn bra. Vattnets aggressivitet spelar då ingen roll, det rostar bra i vilket fall som helst.

Det finns polymervärmeslingor som är gjorda av två skikt varav det ena fungerar som diffusionsspärr, det kan vara så att det har blivit skador där vid installationen om det är den typen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 07 november 2006, 22:10:28 »
Alltså nyare godkänd pex för golvvärme.

Men pump som finns som tål det där vattnet inga problem!!

Det finns exempel på afstigheter med jätteproblem pga av att syre diffunderar in i pexslangar!!!!

Nån här minns ej vem har värmeväxlare mellan golsslingorna och pumpen pga av detta "fenomen"

Ett område på Frösön intill Östersund har radiatorer och gammal Pex riktigt misslyckat dom får tom spola rent hela systemet pga av att raddarna rostar.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 08 november 2006, 12:05:51 »
Gäller detta nya PEX-slangar till golvvärme? Har köpt slingor och fördelare med pump, samt en Nibe 1230. Kommer jag att få problem?
Hur vet jag vilken cirkpump som klarar detta, samt vilka slangar som orsakar problemet?
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 08 november 2006, 12:16:42 »
TrÃ¥kigt när sÃ¥dant här händer  :'(

Finns det något enkelt sätt att veta hur pass dött vatten man har i sitt system?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 08 november 2006, 13:20:40 »
Dom nya "godkända! är väl även märkta med diffusionstät slang för golvvärme.

Minst i 10 har det varit ok slangar i marknaden!?

Mäta.. det vet jag inte  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 08 november 2006, 14:48:21 »
Har för mig om att det gick att tillsätta en inhibitor till den ej diffusionstäta pexen men kommer inte ihåg riktigt

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 08 november 2006, 23:31:26 »
Men om c-pumpen ser ut sÃ¥ der .... hur sjutton ska dÃ¥ pannan se ut innuti  :o

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 08 november 2006, 23:58:32 »
Men om c-pumpen ser ut sÃ¥ der .... hur sjutton ska dÃ¥ pannan se ut innuti  :o

Knappt man vÃ¥gar tänka pÃ¥ det...  :'(
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 09 november 2006, 00:00:42 »
det finns väl smutsfiletr innan pumpen, det fångar upp lite större partiklar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 09 november 2006, 01:44:34 »
det finns väl smutsfiletr innan pumpen, det fångar upp lite större partiklar!

Japp, och det ger ju visst skydd för VP:n, men när filtret efter en tid sätts igen av rosten så vattnet ej kan passera, utlöser en pressostat och stänger av VP:n. Återställning sker manuellt och det är lurigt om man t ex skulle vara bortrest...
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 09 november 2006, 02:09:01 »
Mina PEX-rör är troligtvis inte diffusionstäta, de är svarta till färgen, tillverkade av Uponor och används bl a till solfångare.
Det kanske bör tilläggas att de avrostade infästningarna till flex-slangarna och den utarmade cirkulationspumpen är placerade på den högsta punkten i framledningskretsen. Nu rör ju vattnet på sig konstant och cirkulationspumpen är i gång året runt. Kretsen förefaller vara ordentligt luftad, men jag skulle inte ta gift på att placeringen helt saknar betydelse.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: 09 november 2006, 09:01:06 »
Det kanske är samma svarta Uponor PEM slang jag har en stump av i garaget?

Min installatör använde den vid provtryckningen, och lämnade den med en kommentar om att han hade fått den av någon som planerat använda den till golvvärme, men upptäckt att den inte var diffusionstät och alltså inte gick att använda.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #13 skrivet: 10 november 2006, 09:00:33 »
Kretsen förefaller vara ordentligt luftad, men jag skulle inte ta gift på att placeringen helt saknar betydelse.

Diffunderar det in syre genom slangarna spelar pumpens placering ingen roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korroderande cirkulationspump
« Svar #14 skrivet: 10 november 2006, 09:34:34 »
Man kan jo sette inn en pumpe med bronse-hus, den korroderer ikke. Men det hjelper jo lite på alt annet som korroderer...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!