Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor pump avfrostar sällan = högt COP  (läst 11197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #30 skrivet: 21 november 2006, 17:08:01 »
...Menar du 4 plusgrader ? Konstigt att den bygger frost i så fall med så låg belastning...MVH/Gano
Jag reagerade på precis samma sak. Frost?! +4ºC?!
Jag undrade själv ang min egen pump i början av de första köldknäpparna -"Nååå?? När kommer frosten dåå??"
Jag trodde förångaren som regel var minst ett par ºC kallare än omgivningen!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #31 skrivet: 21 november 2006, 19:54:27 »
Hej Gano med flera.(håller nu fullständigt med dig) samma sak ur två synvinklar.
angående bilden med nedfrysta ståk så är jag nästan helt säker på att den bristar.
vätskeledningen delar upp sig i tre eller flera segment av förångaren. det vi ser är att den bristar så kraftigt att den inte ens använder hela segmenten/förångarpartierna.
det är på grund av bristen det blir så kallt/låg förångningstemp= påfrysning.
när det blir kallare så slutar den ge värme.
kör helst inte mer än nödvändigt eftersom brist kan ge fasligt höga hetgastempraturer(fördärvar oljan) samt att kompressorn ej får kylning(sugaskyld)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #32 skrivet: 22 november 2006, 20:59:22 »
Hej Gano med flera.(håller nu fullständigt med dig) samma sak ur två synvinklar.
angående bilden med nedfrysta ståk så är jag nästan helt säker på att den bristar.
vätskeledningen delar upp sig i tre eller flera segment av förångaren. det vi ser är att den bristar så kraftigt att den inte ens använder hela segmenten/förångarpartierna.
det är på grund av bristen det blir så kallt/låg förångningstemp= påfrysning.
när det blir kallare så slutar den ge värme.
kör helst inte mer än nödvändigt eftersom brist kan ge fasligt höga hetgastempraturer(fördärvar oljan) samt att kompressorn ej får kylning(sugaskyld)

Oj då, det lät inte bra. Enligt min auktoriserade installatör så vill han vänta till det blir kallare för at se om det kvarstår. Gör det detta så är det med säkerhet en brist av media. Får den jämn påfrostning när det bli kallare är allt ok, säger han.

För övrigt är det nu +2,5 ute och den gÃ¥r pÃ¥ ca 400 W och ger bra värme UTAN att batteriet är ojämnt pÃ¥fryst, eller rättare sagt det är inte pÃ¥fryst överhuvudtaget.  Sc:,h

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #33 skrivet: 22 november 2006, 21:05:15 »
Har aldrig sett att det ser ut så på min he-12:a oavsett utetemp.....och skulle den se ut så skulle jag absolut kontakta min installatör tycker inte det ser normalt ut det där.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #34 skrivet: 24 november 2006, 11:43:29 »
Reine Rehn frÃ¥n FG Nordic ringde mig idag och bekräftade att maxeffekt pÃ¥ Fujitsu Nocria AWYZ 14 är 9.1kw och för Nocria AWYZ 18  9.7kw.

//Krister   *vinkar*

1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #35 skrivet: 24 november 2006, 12:08:56 »
OK. Oavsett vad det stÃ¥r i specifikationer är det alltsÃ¥ 9.1 KW som gäller!?   Thumbsup
Fick du några andra intressanta siffror Krister?
COP, KW vid -15 ºC kanske?

Sånt vore lite kul också, när jag ringde dem tidigare i veckan hade den jag pratade med inte dess uppgifter dock för -7.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #36 skrivet: 24 november 2006, 12:37:20 »
Japp det är de där siffrorna som gäller.

Skickar ett pm till dig strax där vi kan snacka lite mer  Thumbsup



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Stor pump avfrostar sällan = högt COP
« Svar #37 skrivet: 25 november 2006, 16:15:54 »
Hej
Tack för lla kloka inlägg, man får lära sej mycke på det här forumet.
Det jag ser fram mot är en tabell med tillverkare som en parameter o storlekar som den andra parametern för varje tillverkare. Kanske kan forumvärden göra iordning tabellen vi hjälper till med uppgifter om tillverkare, storlekar, "basversioner" "trimmade versioner"
(försökte med fettext på basversioner o överstrykning på trimmade lyckades inte se resultatet med förhandsgranska)
Kanske kan vi utifrån diskutionen ge några viktiga råd till spekulanter.
Hälsningar
Curt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!