Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lossa Buelco kopplingar för jordvärmeslang
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Lossa Buelco kopplingar för jordvärmeslang (läst 3389 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aron esp
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 40
Karma +0/-0
aron esp
«
skrivet:
05 november 2006, 18:05:35 »
Citera
Hej,
Någon där ute som har erfarenhet av att lossa Beulcokopplingar.
Om man lossar muttern. Öppnar konan med en mejsel och sedan drar/vickar bort slangen försiktigt.
Kan man sedan åter ansluta slangen utan att snitta om den ?
M.a.o. blir det tätt ?
/A
Loggat
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.
maha6305
Gäst
maha6305
SV: Lossa Buelco kopplingar för jordvärmeslang
«
Svar #1 skrivet:
05 november 2006, 19:34:19 »
Citera
Jag skulle snitta om slangen! Ävem om man drar löst så blir det inskurna spår efter klämringen.
En annan grejj... En del Buelco-kopplingar består av flera standardkomponenter som är sammansatta på fabrik med fiberbrickor som tätning.
Båda mina sådana fick jag skruva isär och täta om
Loggat
aron esp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aron esp
«
Svar #2 skrivet:
05 november 2006, 21:34:34 »
Citera
Jodå, kopplingarna är både linade och dragna mot fiberbrickan.
Men åter till slangsidan. Om konan gjort lite spår utepå slangen gör väl inget den hamnar väl på samma ställe igen.
Frågan är väl inuti där kopplingen är lite spårad mot slangens insida. Men om man håller an slangen mot kopplingen vid återmontage precis som första gången så borde spåren hamna i samma läge.
Att snitta om drar med sig andra problem i en annan ände av installationen.
Så frågan kvarstår. Har någon provat att återmontera och fått tätt utan problem ?
/A
«
Senast ändrad: 05 november 2006, 21:51:52 av aron esp
»
Loggat
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.
utopiazz
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2778
Karma +8/-3
Kön:
utopiazz
«
Svar #3 skrivet:
05 november 2006, 22:36:39 »
Citera
Nu vet jag inte vilken modell du har men de vi haft till vårt sommarvatten gick inte att ta isär och montera ihop. Det vi fick byta var konan/klämringen samt att slangen fick kapas en liten bit. Nu var dom av en äldre modell som inte finns längre. Konan och klämdelen var då i vit nylon.
Om du har en modell 66 kan då återanvända hela kopplingen. Har du modell 77 brukar klämringen få bytas ut då den kan vara svår att trä över slangen igen när den varit klämd en gång.
Med båda typerna är risken stor att du behöver kapa slangen för att stödhylsan/klämringen ska få nytt material och täta mot. Problemet är nämligen att stödhylsan skapar "spår" på insidan av slangen och dom brukar bli skadade när kopplingen tas bort helt.
Det kan ibland gå bra om man värmer slangen med varmvatten vid demonteringen så att den blir lite smidigare.
/Johan
Loggat
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m
2
i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m
2
med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.
aron esp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aron esp
«
Svar #4 skrivet:
06 november 2006, 22:53:32 »
Citera
Det är modell 66. Mao ingen lös stödhylsa utan det är ev. att den "fasta" stödhylsan gör spår inne i slangen som skadas vid demontering.
Talade med Buelco idag och de trodde det kunde gå om man är försiktig vid demonteringen och ev. värmer slangen lite innan man tar loss den från stödhylsan.
Men är det någon som har provat med tätt resulat ?
/A
Loggat
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #5 skrivet:
07 november 2006, 11:04:26 »
Citera
Jaja...
Jag svarade inte på din fråga utan en massa andra grejjer.
Ja! Jag fick lossa och skruva dit kopplingen igen i och med att fiberpackningen läckte och behövde fixas. Och det var Buelco 66
MEN... jag tillhör dom som inte drar åt så förskräckligt från början, speciellt inte med plast, däremot hårdare med koppar.
Så jag hade ingen deformation utan det gick bra.
Loggat
aron esp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
aron esp
«
Svar #6 skrivet:
08 november 2006, 17:49:30 »
Citera
Ok, tack.
Får se om det blir nödvändigt att lossa. Anledningen var läck i en R25 linad koppling som var svår att komma åt utan att lossa Beulcokopplingen.
Det micro-läckte när jag provtryckte med luft. Tryckte sedan med vatten och det blev tätt. Locherpasta och lin är magic.
/A
Loggat
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #7 skrivet:
08 november 2006, 17:57:37 »
Citera
AH! *imponerad*
"provtryckte" Sånt gillar jag! Thumbsup
Ett bra tips till övriga hemmapulare också att fylla systemet till tillåtet maxtryck med en kompressor och gå runt med såpvatten eller läcksök.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 988
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
vandieren
gormer
RalleB
Mogato
Foffe
macman
JockeHX
Peter12345
Smurfen.
kWhalp
T Ramsmark
Alara
danne824
Hilton
andie
Anders Gunnar
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info